Seřízení ventilových vůlí

Zde můžete psát návody a postupy na všechny možné servisní práce na XTčku.
Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Seřízení ventilových vůlí

Nový příspěvek od tatar » sob 03. led 2009 15:57:31

Toto seřízení se provádí při studeném motoru.Samotné měření se provádí spárovými měrkami hodnot 0,10-0,15-0,20 mm.Je nutno odstrojit motorku,a to:sedlo, podsedlové plasty,boční plasty,nádrž,
chladič(jenom odšroubovat,nesundávat hadice).U nádrže je třeba odpojit dva konektory(stlačit západku a vytáhnout)
P1040765.JPG
a přívod paliva(povytáhnout poistku-do boku od osy hadičky,pak zatlačit dva barevné proti sobě tlačítka a ztáhnout z trubičky.
P1040766.JPG
ikdyž máte v nádrži benzín z trubičky nevyteče.Tím máme volný přístup k sacím ventilům
P1040770.JPG
Odšroubujeme víčko,4* imbus
P1040771.JPG
Abychom mohli zkontrolovat vůli,je nutné píst nastavit do horní ůvrati v době komprese,tehdy jsouvšechny ventily uzavřeny. Pro to abychom mohli posunovat pístem a hledat horní ůvrať doporučuji vyšroubovat zap. svíčku kvůli kompresi
P1040773.JPG
a odšroubovat krytku na levé straně motoru
P1040774.JPG
POKR...
Naposledy upravil(a) tatar dne ned 04. led 2009 16:05:56, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od tatar » sob 03. led 2009 16:23:25

Krytka je plastová,tudíž nebude nějak silně dotažena.Nasadit ořech s téčkem na matici,směr otáčení motoru je označen šipkou
P1040778.JPG
a odšroubovat druhou krytku
P1040818.JPG
pod kterou při otáčení klikou nastavíme rysku na víku proti značce ,,H" t.zn. horní ůvrať.
P1040816.JPG
Tady ale pozor:jeden cyklus má dvě horní úvratě ale jenom při jedné můžeme seřizovat.A to tehdy když při zvedání k horní úvrati i klesání pístu nedochází k otevírání nebo zavírání žádného ventilu.Nyní můžeme přistoupit k samotné kontrole tak že vsuneme mezi ventil a stavěcí(seřizovací) šroub měrku 0,10 mm měla by jít posunovat s lehkým odporem
P1040779.JPG
P1040781.JPG
Tolerance sacích ventilů je 0,09-0,13 mm.Nastavení se provádí tak že se povolí kontramatka a se zasunutou měrkou (0,10) ,,S CITEM" zašroubujeme šroub na doraz a utáhneme zpět kontramatku silou (14Nm)
P1040783.JPG
Někdy je třebatuto operaci zopakovat nepodaří-li se napoprvé.Po vytažení měrky by měla být citelná vůle ,pohybem ručně nahoru,dolu :lol: POKR...
Naposledy upravil(a) tatar dne ned 04. led 2009 16:17:05, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od tatar » sob 03. led 2009 16:35:34

U výfukových ventilů postupujeme stejně ,ale tolerance je 0,16-0,20 mm.(výfukové ventily jsou ve předu motoru)Tam je dobré odmontovat z chladiče ventilátor,3 šroubyTORX 25
P1040785.JPG
P1040798.JPG
odšroubovat chladič 3 šrouby aby ho bylo možné dát níže pro lepší přístup k ventilům
P1040800.JPG
nesundávat hadice ani nevypouštět kapalinu,není to potřeba.Ještě tam překáží hadice která jde do airboxu,tu je třeba taky sundat a vyjmout(jednu stranu)
P1040788.JPG
je uchycena jen pružnou sponou
P1040796.JPG
POKR....

Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od tatar » sob 03. led 2009 16:48:14

Doporučuji zakrýt chladič kusem lepenky abyste při manipulaci nepoškodili žebrování ,je to dost zranitelné
P1040793.JPG
Po seřízení už jen očistit dosedací plochy
P1040801.JPG
a zpátky namontovat víčka(zkontrolovat těsnéní)
P1040784.JPG
Zpět namontovat všechny věci.
Nejsem žádný servisman ani spisovatel ,proto nemusí být vše 100% přesně nebo srozumitelně ale myslím že to tak zhruba bude odpovídat. :roll:
PS: napsat tuto story mi trvalo dvakrát déle než to provést a nafotit :lol: :lol: :yes: KONEC

Uživatelský avatar
Radek
Administrátor
Příspěvky: 2610
Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od Radek » sob 03. led 2009 16:57:18

Opravdu dobrá práce. Takhle kdyby tu časem byly zpracovány i ostatní věci, tak by to bylo :yes: :P

Uživatelský avatar
LiTe
Příspěvky: 4269
Registrován: pon 24. bře 2008 23:44:19
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: C:\CR\LBC\CESKALIPA.exe
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od LiTe » sob 03. led 2009 16:59:34

:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
...:XT66oX SuperMotard:...lite.rajce.net......Moje XtXko

Jorge
Příspěvky: 297
Registrován: ned 31. srp 2008 8:55:53

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od Jorge » sob 03. led 2009 17:03:58

Tatar fak dobré a velmi názorné,líbí se mi to.Podle tohoto to musí seřídit i Lite

Uživatelský avatar
vasek
Příspěvky: 1363
Registrován: úte 01. dub 2008 11:36:12
Napiš "660" bez uvozovek: 660

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od vasek » sob 03. led 2009 17:17:49

tatar No.1 :yes: ;)

Miki
Příspěvky: 217
Registrován: čtv 23. říj 2008 14:23:01
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: UH.Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od Miki » sob 03. led 2009 19:19:38

Šikovný kluk ten Tatar !! :yes:

Uživatelský avatar
plesm
Příspěvky: 324
Registrován: stř 11. čer 2008 20:44:09

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od plesm » sob 03. led 2009 19:25:55

supr, popsaný jak od mechaniků u Fordu :yes:

Uživatelský avatar
CeGo
Příspěvky: 532
Registrován: sob 19. črc 2008 13:35:13
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: Luhačovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od CeGo » sob 03. led 2009 19:55:21

supr :yes:

Uživatelský avatar
Stařík
Příspěvky: 1032
Registrován: stř 02. dub 2008 19:09:40
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: Tož Valachy...

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od Stařík » sob 03. led 2009 20:12:02

jen slova chvály, názorné, výstižné :yes:

Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od tatar » sob 03. led 2009 20:28:17

opravdu :?: díky všem za slova uznání :oops: ,snad to i k něčemu bude

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od totr » sob 03. led 2009 20:41:52

Tatar-> pěkně jsi to zmákl :yes: ..jenom doufám, že se o to nebude pokoušet uplně každý :o :lol:

Uživatelský avatar
vivik
Příspěvky: 136
Registrován: úte 01. črc 2008 19:35:23
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: Poděbrady
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od vivik » sob 03. led 2009 20:44:24

suprove zpracovany :yes:
ale sam se do toho fakt poustet nebudu na to mam svoji masu moc rad :lol:

Uživatelský avatar
chrener
Příspěvky: 41
Registrován: ned 04. led 2009 14:56:04

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od chrener » ned 04. led 2009 15:12:01

Zdravim všetkych, som tu sice nový, no kedže som mal YAMAHU TTR600 tak s nastavovaním ventilových vôlí mám skúsenosti. Tak sa dúfam neurazíte že hneď poučujem...
Postup pri nastavovaní ventilov je v poriadku, no mám jednu pripomienku, voči zisťovaniu hornej úvrate pomocou ibus klúča, šrubováku a pod. Nie je to zlá metóda no po vyšrubovaní sviečky hrozí, že nám niečo spadne do valca... To by bola katastrofa a znamenalo by to demontáž hlavy valca.
Čiže ak chcete zistiť hornú úvrať inak ako týmto spôsobom, treba na ľavom dekli odšrubovať aj tú malú záslepku (obr.6 a 7). Pod ňou sa nachádza riska a na zotrvačníku sa nám otáčaním kľukového hriadeľa zobrazia servisné risky predzápalu a hornej úvrate. My nastavíme hornú úvrať a ďalej postupujeme rovnako ako v návode...
Veľa zdaru... ;)

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od totr » ned 04. led 2009 15:35:12

To máš sice pravdu s tím víčkem, ale stejně je lepší tu svíčku vyšroubovat, protože jinak je potřeba překonat kompresi. Já jsem to dělal podle té rysky, ale svíčku jsem taky nejdřív vyndal. Aspoň ji můžeš při té příležitosti zkontrolovat.

Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od tatar » ned 04. led 2009 15:37:07

chrener> no vida, :yes: zas jsem chytřejší ,vím že jak to dělám já není nejlepší způsob a popravdě ani jsem nevěděl jak jinak bych to zjistil,teď už to vím ,díky ,však od toho je tady to forum,kdo něco ví -sem s tím.Budu to muset nějak spravit :oops: a totre tys to taky věděl ,proč jsi mě neopravil :?:

Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od tatar » ned 04. led 2009 16:19:27

hlásím opraveno :!: :)

Uživatelský avatar
Radek
Administrátor
Příspěvky: 2610
Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola a seřízení ventilů

Nový příspěvek od Radek » ned 04. led 2009 16:29:41

tatar píše:hlásím opraveno :!: :)
a tenhle text tam má být taky nebo už to neplatí když to uděláš pomoci té rysky?
Tady ale pozor:jeden cyklus má dvě horní úvratě ale jenom při jedné můžeme seřizovat.A to tehdy když při zvedání k horní úvrati i klesání pístu nedochází k otevírání nebo zavírání žádného ventilu.Nyní můžeme přistoupit k samotné kontrole tak že vsuneme mezi ventil a stavěcí(seřizovací) šroub měrku 0,10 mm měla by jít posunovat s lehkým odporem

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti