Stránka 1 z 1

Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: ned 04. led 2009 18:03:47
od Radek
Demontáž zadního kola

Odšroubujeme krytku řetězu. (Kolo jde sundat i bez odšroubování krytky, mně osobně tam ale trochu překáží).
IMG_0829.JPG
Ještě dříve než zvedneme motorku povolíme hlavní matku, půjde trochu ztuha.
IMG_0830.JPG
Zvedneme zadní kolo pomoci centrálního stojanu, stojanu pod motor (kyvnou vidlici). Záleží co máte doma k dispozici :). Sundáme matku s podložkou. Pro snažší práci se mi osvědčilo kolo zespodu podložit malým prknem tak, aby po vysunutí osy zůstalo kolo ve stejné výšce.

Vezmeme gumovou palici a vystrčíme osu kola.
IMG_0831.JPG
Až budeme mít osu venku, kolo posuneme trochu dopředu a sundáme řetěz. Poté můžeme bez problému kolo vysunout směrem dozadu.
IMG_0832.JPG
Montáž zadního kola
Jsem přesvědčen, že demontáž zadního kola nedělala nikomu problémy, oříšek ale nastává při zpětné montáži a člověku, co to nikdy nedělal, to může činit menší problémy.

Vůbec není na škodu přivázat si brdič ke kyvné vidlici a použít speciální podložku pod kolo (viz. předchozí postup).
IMG_0835.JPG
Také není na škodu před montáži očistit všechny podložky. Osu kola ve většině případů čistit nutné není, jen ji jednou za čas znovu promažte vazelínou.
IMG_0838.JPG
Nyní se můžeme vrhnout na samotnou montáž kola. Kolo položíme na podložku a jako první se snažíme jen lehce zasunout kotouč mezi destičky (cca 5-10mm). Obrázek si kdyžtak zvětšete :P
IMG_0836.jpg
Poté se přesuneme k levé části kola, kolo pomalu posunujeme dopředu až do té doby, než se levá distanční podložka dostane za kyvnou vidlici.
IMG_0839.JPG
Kolo stále posunujeme pomalu vpřed, teď si ale budeme hlídat pravou část. Pravou distanční podložku trochu přidržíme a poté kolo lehce posuneme vpřed.
IMG_0840.JPG
Nejhorší část už máme za sebou, teď už stačí jen nasadit řetěz, vrátit osu kola na své místo (nejlépe pomoci gumové palice) a utáhnout. Utahovat můžete co vám síly stačí :mrgreen: (dle manuálu 104Nm). Je dobré ale myslet na to, že kolo za nějaký čas budete zase dávat dolu :P .

Nakonec ještě nezapomeňte 2-3x zmáčknout zadní brzdu, aby se destičky vrátily na své původní místo.

Lepší způsob, než tento, neznám :D .

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: ned 04. led 2009 18:12:33
od kenyo
malý dodatek ... jde to i bez demontáže krytu řetězu ;)

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: ned 04. led 2009 18:23:09
od LiTe
taktéž nesundavám krytku řetězu. Při nandavání já nasazuji první řetěz :). Jinak Radku taky :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: ned 04. led 2009 18:46:03
od Radek
nevim jak je to u tech starsich modelu, ale u me tam ta krytka dost prekazi ;-)

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: ned 04. led 2009 18:49:12
od LiTe
mě taky ale když jsi motku vyzvedám výš tak mi to ničemu nevadí :)
Edit: a osu a podložky mažu vždy :)

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: ned 04. led 2009 23:46:47
od chrener
!!!POZOR!!! POZOR !!!
Chlapi davajte pozor na os zadneho kolesa!!! Hriadeľ sa do vidly zasúva z pravej strany a matica sa dáva z ľavej! Ak sa nemýlim na prednom kolese je to taktiež tak že závit je v ľavom teleskope.
Dôvod??? Pri nepredpokladanom poškodení ložísk, zlom uťahovacom momente alebo akejkoľvek nepredvídanej udalosti sa os kolesa točí v smere jazdy = doprava, čiže sa samočinne doťahuje. V opačnom prípade hrozí, že sa može uvoľniť... Čo môže spôsobiť zlú stabilitu, poškodenie a pod.
Viem že matice sú samozaisťovacie a snádˇsa koleso samo od seba nikomu nepovolilo ale stať sa to môže pri poškodených ložiskách v náboji kolesa. Doposiaľ na každej moto som mal os zasunutú z pravej strany a maticu na ľavej strane a tuna som si na fotkách všimol opak!
Tak len tolko môj postreh... ;)

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: pon 05. led 2009 0:02:27
od Radek
chrener>no nevím jak moc je pravděpodobné, že by se povolila matka... ale každý výrobce u každého modelu dává matici z jiné strany. Proč? to netuším...

Tak např.
Yamaha R6 má matici vpravo
Suzuki Bandit ji má vlevo
Suzuki V-Strom ji má vpravo
Honda CBR1000RR ji má vpravo
Kawasaki ZX-10R ji má vlevo

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: pon 05. led 2009 0:04:18
od chrener
A ešte odporúčam mazať mazať a ešte raz mazať aretačné skrutky zadného kolesa kedže ak sa nemylim vidla je hliníková zliatina a zvyknú sa zaoxidovať a zažrať a je dosť ľahké strhnúť šesťhran šrúby aj matice.V horšom prípade sa odtrhne závit alebo šroub. Mne sa to na TTR stalo... Ak niekto nevie o čom točím tak o šrúbach o ktoré sa opiera os zadného kolesa a ktoré slúžia na nastavovanie napnutia reťaze a geometriu a súososť zadného kolesa...

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: pon 05. led 2009 0:07:16
od chrener
Radek píše:chrener>no nevím jak moc je pravděpodobné, že by se povolila matka... ale každý výrobce u každého modelu dává matici z jiné strany. Proč? to netuším...

Tak např.
Yamaha R6 má matici vpravo
Suzuki Bandit ji má vlevo
Suzuki V-Strom ji má vpravo
Honda CBR1000RR ji má vpravo
Kawasaki ZX-10R ji má vlevo
Ja tiež netusim... Asi sa to ani nestane... Ale čert nespí a hlavne enduro dáva ložiskám zabrať (terén blato a pod.). Ja som mal zatial len v ľavo TTR600 FAZER600 XTZ660Tenere.

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: pon 05. led 2009 8:59:06
od LiTe
já mám matku vpravo, mažu pokaždý komplet osu i matku i podložky

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: pon 05. led 2009 13:09:50
od kenyo
chrner> do roku 06 vše a Rka i v současnosti mylslím mají princip zadních stavěcích šroubů jiný a nemají tu hliníkovou kyvku jako xtx 07 a výše, takže tam se tolik neděje ;) ale ne že by se to nemohlo namazat :D :D

Re: Demontáž/montáž zadního kola

Napsal: pon 24. úno 2014 21:17:30
od Procamper
a neni lepsi jezdit bez krytu retezu ??? :D vypada to lip a dalsi deka dole :D :lol: :lol: a jedna otazka , sla by vymenit zelezna kyvka za hlinikovou , nemyskim si ze by byly takove konstrukcni zmeny ...... ale predem dekuji !! :D :yes: :roll: