Stránka 1 z 3

Údržba přepákování

Napsal: ned 04. led 2009 19:27:43
od totr
Podle mě velmi důležitý úkon. Na přepákování jsou kladeny velké nároky. Pracuje s velkými silami a rázy v často v docela hnusných podmínkách.
1.jpg
1.jpg (90.52 KiB) Zobrazeno 84037 x
Před započetím nechť motocykl pevně stojí na centrálním nebo jiném stojanu (NENÍ MOŽNÉ POUŽÍT STOJAN POD KYVNOU VIDLICI!).
Nejprve povolíme a sejmeme matice:
2.jpg
2.jpg (87.16 KiB) Zobrazeno 84010 x
Potom jednoduše vysuneme všechny čtyři čepy i obě táhla. Tím je přepákování vyjmuto z motocyklu. Z otvorů vysuneme vložky. Všechny součásti důkladně vyčistíme. Zvláštní pozornost při tom věnujeme guferům. Nezapomeňte se věnovat i uložení v kyvné vidlici. Je v podstatě stejné, jako ty ostatní.
3.jpg
3.jpg (60.38 KiB) Zobrazeno 83995 x
Následující odstavec obsahuje nestandartní postup, který nikomu nevnucuji:
Válečky uvnitř přepákování vězí v hnědé hmotě, která možná zajistí delší životnost přepákování, pokud se žádná údržba neprovádí. Při bližším zkoumání jsem dospěl k závěru, že uložení válečků v té hmotě brání jejich volnému otáčení. Pokud by se válečky netočily, vytvoří se časem na nich plošky. Proto jsem se rozhodl všechny válečky i se zmíněnou hmotou vybrat ven (není to žádný problém - ta hmota je měkká a drolivá), hmotu odstranit, vnitřek vyčistit a válečky uložit zpět do lithiového tuku.
Lithiovým tukem také dobře namažeme břity gufer.
5.jpg
5.jpg (78.61 KiB) Zobrazeno 83991 x
Vložky, které jsem vyjmul z přepákování, měly ostré hrany, které brání ve zpětném zasunutí zpět bez vyjmutí jednoho z gufer. Ostré hrany jsem srazil na brusce:
6.jpg
6.jpg (62.18 KiB) Zobrazeno 83978 x

Re: Údržba přapákování

Napsal: ned 04. led 2009 19:37:18
od totr
Vložky též natřeme tukem a zasuneme zpět do přepákování. Dvoudílná vložka patří do uložení v rámu. Při zpětné montáži vložíme tělo přepákování nejprve do rámu, zasuneme čep, potom do pružící jednotky:
7.jpg
7.jpg (81.92 KiB) Zobrazeno 83985 x
Dále ze zadní strany umístíme jedno z táhel, zasuneme zbývající čepy: spodní a do kývačky.
8.jpg
8.jpg (66.89 KiB) Zobrazeno 83945 x
Přidáme druhé táhlo, podložky a matice a dotáhneme.
9.jpg
9.jpg (88.67 KiB) Zobrazeno 83969 x

Re: Údržba přapákování

Napsal: ned 04. led 2009 20:42:53
od K.O.zel
hele totre, ty mas momentovej klic? uka jakej? doporuc nakej :)

Re: Údržba přapákování

Napsal: ned 04. led 2009 21:11:07
od totr
Kozel-> řekl bych, že momentové klíče je nejlepší mít dva. Já mám jeden do 24 Nm a druhý 24 - 200 Nm. Až ke mě přijedeš, tak ti je ukážu ;) :D

Re: Údržba přapákování

Napsal: ned 04. led 2009 21:27:43
od K.O.zel
chacha to uz je slibeno takovejch prezentaci ze tam budu tejden u vas :lol: aspon bude prca 8-)

Re: Údržba přepákování

Napsal: pon 05. led 2009 21:41:42
od tatar
totr> já vím že jsi tu metodu nikomu nevnucoval ale :už jsem to v tom přepáčku taky vybrakoval
P1040822.JPG
a teď nad tím přemejšlím že to asi není takto zalité v té hmotě pro srandu muflonům ,prostě chtěl jsem to udělat i na kyvce ale asi to tam nechám a jenom to máznu
P1040828.JPG

Re: Údržba přepákování

Napsal: pon 05. led 2009 23:08:58
od totr
Tatar-> přesně jak jsi napsal - pro srandu muflounúm to tam není. V žádném servisu ti to při garančce nebudou rozebírat a mazat a výrobce s tím už ani nepočítá. Podle mě to uložení je vhodné, pro co nejdelší bezúdržbový provoz a po čase výměna celých ložisek. Pro ty, co počítají s tím, že každou zimu udělají kompletní poctivou údržbu stroje je lepší to udělat tak jako ty, nebo já. (můj názor)

Re: Údržba přepákování

Napsal: stř 07. led 2009 9:51:44
od Milala
Mám na vás dotaz-v tom přepákování přece musí být díky předpětí pružiny pořádný tlak. Když jste vyndavali ty šrouby a čepy, povolovali jste to předpětí nebo je to volnější když motorka stojí např. na centrálním stojanu? Já jen, abych to tam pak dostal zpátky. Díky

Re: Údržba přepákování

Napsal: stř 07. led 2009 10:08:19
od totr
Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.

Re: Údržba přepákování

Napsal: stř 07. led 2009 10:16:36
od Milala
totr píše:Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.
Tak to jsem si myslel-já mám právě stojan pod kyvku. Budu muset nejprve pořešit ten centrál :P Každopádně díky :!:

Re: Údržba přepákování

Napsal: stř 07. led 2009 10:26:27
od totr
Milala píše:
totr píše:Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.
Tak to jsem si myslel-já mám právě stojan pod kyvku. Budu muset nejprve pořešit ten centrál :P Každopádně díky :!:
Dobře, že ses zeptal. Ta možnost se stojanem na kyvku mě nenapdla. Tak díky za postřeh. Už jsem to v návodu opravil.

Re: Údržba přepákování

Napsal: ned 25. led 2009 17:05:34
od kenyo
jen doplním osobní zkušenost ;)

Dneska jsem "přepáčko" rozhodil a vesměs vše v pořádku, řádně namazáno až na šroub co drží tlumič .. byl v pouzdře uplně zoxidovaný a rezatý... takže, pokud si někdo není jistý kdy to tam dole někdo viděl naposledy tak doporučuji rozebrat a zkontrolovat. Příště už může být pozdě ;)

Re: Údržba přepákování

Napsal: čtv 29. led 2009 20:58:17
od totr
kenyo píše:jen doplním osobní zkušenost ;)

Dneska jsem "přepáčko" rozhodil a vesměs vše v pořádku, řádně namazáno až na šroub co drží tlumič .. byl v pouzdře uplně zoxidovaný a rezatý... takže, pokud si někdo není jistý kdy to tam dole někdo viděl naposledy tak doporučuji rozebrat a zkontrolovat. Příště už může být pozdě ;)
Bahňáci, co brodili po sedlo (viděli jsme video, že? :lol: ) by se na to měli fakt mrknout.

Re: Údržba přepákování

Napsal: pát 30. led 2009 4:13:47
od K.O.zel
uz to mam v planu...ale halt az bude teplo a nebude skola :(

Re: Údržba přepákování

Napsal: sob 31. led 2009 15:40:16
od Radek
tak jsem to dneska taky rozhodil. Vyndal sem všechny ty válečky, vše namazal a vložil zpět. Tu "hnědou hmotu" jsem tam nechal, jen jsem jí navíc opatlal vazelínou. Jinak po rozmontování jsem nikde nezpozoroval žádnou nečistotu nebo zarezlý šroub. Vše jak nové :P

Re: Údržba přepákování

Napsal: úte 05. led 2010 0:03:16
od Radek
Tak nějak si říkám, z jakého důvodu přestali výrobci dávat na přepákování maznice. Člověk tam jednou za čas natlačí vazelínu a pak je to téměř nesmrtelná věc...
K.O.zel píše:uz to mam v planu...ale halt az bude teplo a nebude skola :(
to by mě zajímalo, zda ses na to vážně mrknul :mrgreen:

Re: Údržba přepákování

Napsal: úte 05. led 2010 7:46:03
od totr
Radek->Vymysleli levné řešení, které bude fungovat i bez údržby docela dlouho. Maznice by byly lepší a určitě by tam šly dodělat.

Re: Údržba přepákování

Napsal: pát 05. úno 2010 20:54:01
od packi
Tak uz to mam taky za sebou a totrovy kosti jsou tam :)
050220101449.jpg
Procistene a promazane......akorat jsem nemohl dokroutit na moment u ramu, protoze se me tam nevlezla hlava momentoveho klice. Tak snad to bude drzet :)

Je to teda zvednute, na prvni posez to jde poznat hned.....kdyz se natlacim uplne do predu tak s mou vyskou 184cm se jen tak tak dostanu patama na zem....a kdyz couvnu uplne do zadu...tak spicky to jisti :twisted:

Re: Údržba přepákování

Napsal: sob 12. čer 2010 17:39:20
od K.O.zel
hele kuci, mate taky ty dve vlozky ktery sou stejny delsi nez je ten trojuhelnik? nez sem to dotah nakrev tak ty kosti nedosedaly primo na ten trojuhelnik ale jen na ty vlozky. tudiz mel ten tojuhelnik drobet stranovej vakl. daval sem si pozor abych dal vse na svoje misto tak doufam ze sem to nak nespletl. jo a dyz ste vyndali tu hnedou hmotu jak ste docilili toho rovnomernyho rozlozeni tech "jehlicek" uvnitr?

Re: Údržba přepákování

Napsal: ned 13. čer 2010 9:09:34
od Radek
já myslím, že je to "nedosedání" schválně. Takhle se protáčí jen ten váleček - kdyby to dosedalo, ještě by se to navíc vzájemně otíralo, což by určitě nebylo dobře :). Hnědou hmotu jsem nevyndaval, tak ti neporadím.