Stránka 1 z 2

Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: ned 04. led 2009 20:35:42
od totr
Napínací kladky - v anglickém jazyce tensioner - napínač, německy je to Kettenspannrolle - doslovný překlad: NAPÍNACÍ KLADKA ŘETĚZU.
Napínací kladky (horní a dolní) vymontujeme. Vypadají skoro stejně, ale jsou z jiného materiálu, tak si zapamatujeme, která kam patří. dají se lehce zaměnit. Kladky, šrouby i kovové pouzdra očistíme a dle obrázku níže namažeme silikono-teflonovým tukem. Kladky namontujeme zpět a dotahujeme 23 Nm.
Spodní kladka:
1.jpg
1.jpg (69.57 KiB) Zobrazeno 64662 x
Horní kladka:
2.jpg
2.jpg (82.05 KiB) Zobrazeno 64640 x
Kde mazat:
3.jpg
3.jpg (59.86 KiB) Zobrazeno 64629 x
Čím mazat:
DSCN7027.jpg
DSCN7027.jpg (67.9 KiB) Zobrazeno 64623 x

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: ned 04. led 2009 20:37:32
od K.O.zel
totre parada :yes: si se rozjel s tema prispevkama :) super :yes:

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: ned 04. led 2009 20:43:45
od LiTe
k čemu je ta horní ta je rezervní né? nebo se pletu?

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: ned 04. led 2009 23:48:28
od K.O.zel
ja sel vzadu kyvkou parkrat nadoraz, no a tu horni kladku mam zasvinenou od retezu takze je mozny ze pri velkym propruzeni se o ni retez opre aby se neoprel nekde kde nema...:) ale je to taky jen moje domnenka a treba je to blbost :)

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 0:14:50
od chrener
K.O.zel píše:ja sel vzadu kyvkou parkrat nadoraz, no a tu horni kladku mam zasvinenou od retezu takze je mozny ze pri velkym propruzeni se o ni retez opre aby se neoprel nekde kde nema...:) ale je to taky jen moje domnenka a treba je to blbost :)

Mas uplnú pravdu tá kladka slúži presne na to ked dojde k úplnému prepérovaniu zadnej vidlice a reťaz má v tom momente tendenciu uvoľnovať sa akurát v časti nad vidlou. V podstate je to opačný jav ako pri nezaťaženej moto - reťaz je voľná viacmenej pod vidlicou a opiera sa o dolnú kladku. Horná kladka poľa mňa aj zaisťuje uhol vedenia reťaze pri max prepružení ku hnaciemu koliesku tak aby nedošlo k poškodeniu krytu motora...

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 11:49:16
od CeGo
novou kladku kupujete v origo??? nebo jak?? ja v ni mam uz drazky a retez mi nejak drnci.. asi to bude kladkou.. taky by slo je vymenit jestli jsou stejne? ta horni by klido trosku jeta byt mohla..

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 11:52:07
od Radek
cego> jenže ta horní oproti tý dolní vydrží úplné minimum. Myslím že na OTR jsem viděl kladku z nějakého lepšího materiálu... :P

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 12:16:06
od TTrs
A nebo je mozny ji koupit tady: http://www.motosport-mx-gemini.cz/produ ... 32mm-1225/ .

Myslim, ze je to uplne ta stejna jako z OTR.

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 13:05:51
od kenyo
Ttrs> hele myslíš že ten matroš bude něco lepšího než to zelené ? Zdá se mi, že je to něco podobně tvrdého a to se mi teda vůbec neosvědčilo :no: Je to moc tvrdé a navíc ložiska mají moc velký odpor.. tkže řetěz přeskakuje (kladka se nestíhá točit) a řechtá to jak blbec... proti orig. děs a hůrza :oops: Už sem zadal do výroby bornozvá futra do těch origo kladiček tak uvidíme ;)

CeGo> to bude klepat ta kladka.. má už moc velký vůle v tom silonu... tře se to silon/ocel a nic to nevydrží :no: ... proto zkouším to bronzové pouzdro ;)

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 13:22:13
od TTrs
LiTe> Nevim, snad jo... ;)

kenyo> Myslim, ze tohle bude udelany z normalni technicky gumy, zadny super zeleny matros. V podstate by to melo jit vyresit dvema pristupy... bud mekka kladka (orig. uretanova yama kladka a nebo tohle) a nebo pak neco uhmw-pe fajnovyho (Murtfeldt apod.), ale s tim, ze se nejak vyresi to preskakovani retezu.
Jenomze v praci mame NC furt plny, takze jsem vyrobu ty zubaty kladky odsunul na neurcito. Mezitim jsem ale nasel tyhle MX kladky, kdyz jsem hledal chranicovou kosili a chtelo by je to vyzkouset. Tak kdo se toho ujme? :D

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 13:25:31
od Radek
TTrs> já bych to určitě testnul :P . Ten krám je v Děčíně (což mám kousek), tak až by bylo počasí, udělal bych si tam na moto výlet ;)

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 14:32:54
od Jorge
Myslím si že název -napínací- je nesprávný.Kladky nic nenapínají spíš opačně.Při prudkém protočení kola nebo při doskoku motocyklu se řetěz odstředivou silou snaží roztáhnou a nejsnadnější to má právě mezi malým a velkým řetězovým kolem a tam na něj čekají ty kladky.

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 15:11:09
od mad
Jeste bych doplnil, ze hodne pomuze (prodlouzi dobu pouzivani) spodni kladce, kdyz se slepi dohromady samotna uretanova kladka a ten bilej valecek, jelikoz u nich neni zadouci, aby se vuci sobe pohybovali...

Tady je porovnani stare a nove, pekne je na tom videt, ze tam opravdu vznikaji dost vule
Obrázek
neco o tom je i tady viewtopic.php?f=5&t=285

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 16:14:55
od TTrs
No ja mam treba i na te horni otisk retezu. A to jezdim jenom sam, zadni pero na druhy nejtvrdsi nastaveni a to vazim i s helmou takovejch 70kg. :D

Holt i na silnici je spousta mist, kde se da pekne skocit... :twisted:

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 16:28:04
od kenyo
mad> mě se to čoveče nta tom bílým silonu ani nehne ten polyuretan nebo co to je zač. Akrotá se ten silon vydírá na tom ocelovým futru no :no:

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: pon 05. led 2009 20:52:20
od totr
Jorge píše:Myslím si že název -napínací- je nesprávný.Kladky nic nenapínají spíš opačně.Při prudkém protočení kola nebo při doskoku motocyklu se řetěz odstředivou silou snaží roztáhnou a nejsnadnější to má právě mezi malým a velkým řetězovým kolem a tam na něj čekají ty kladky.
Jorge->
1. V angličtině se např. dotyčná součástka nazývá "TENSIONER" - doslovný překlad: napínač.

2. Tvé vysvětlení funkce napínací kladky je docela nesmyslné.

3. Správné vysvětlení: Napínací kladky jsou na stroji proto, že osa kyvné vidlice není totožná s osou malého řetězového kolečka. Proto se mění při různé poloze kývačky napětí řetězu. Když je osa obou řetězových kol a osa kývačky v jedné přímce, je řetěz nejnapnutější. Když se kývačka dostává mimo tuto polohu (nahoru, nebo dolu), vzdálenost mezi řetězovými koly se zmenšuje a tím je řetěz čím dál volnější. V krajních polohách, kde je již řetěz volnější než je zdrávo, se řetěz opírá o napínací kladky a tím se popsaný jev eliminuje. Napínací kladky tedy slouží k tomu, aby byl řetěz stále správně napnutý.

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: úte 06. led 2009 15:44:05
od Jorge
Už jsem tady na totrovu odpověď reagoval,ale byla smazána,tak jinak v bodě 3 máš celkem pravdu až na to že řetěz se napíná pouze posunutím zadního kola vzad a gumové kolečka zabraňují pokračovat řetězu dál tím směrem je to spíš doraz než napínák.A snad víš že se používají jen na endurách

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: úte 06. led 2009 17:00:50
od totr
Jorge píše:Už jsem tady na totrovu odpověď reagoval,ale byla smazána,tak jinak v bodě 3 máš celkem pravdu až na to že řetěz se napíná pouze posunutím zadního kola vzad a gumové kolečka zabraňují pokračovat řetězu dál tím směrem je to spíš doraz než napínák.A snad víš že se používají jen na endurách
Jorge-> v anglickém jazyce je to tensioner - napínač, německy je to Kettenspannrolle - doslovný překlad: NAPÍNACÍ KLADKA ŘETĚZU. Jen ty máš doraz... :roll:
A nediv se, že Radek Tvé přiblblé komentáře maže :P

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: stř 07. led 2009 9:00:46
od chrener
totr píše:
Jorge píše:Myslím si že název -napínací- je nesprávný.Kladky nic nenapínají spíš opačně.Při prudkém protočení kola nebo při doskoku motocyklu se řetěz odstředivou silou snaží roztáhnou a nejsnadnější to má právě mezi malým a velkým řetězovým kolem a tam na něj čekají ty kladky.
Jorge->
1. V angličtině se např. dotyčná součástka nazývá "TENSIONER" - doslovný překlad: napínač.

2. Tvé vysvětlení funkce napínací kladky je docela nesmyslné.

3. Správné vysvětlení: Napínací kladky jsou na stroji proto, že osa kyvné vidlice není totožná s osou malého řetězového kolečka. Proto se mění při různé poloze kývačky napětí řetězu. Když je osa obou řetězových kol a osa kývačky v jedné přímce, je řetěz nejnapnutější. Když se kývačka dostává mimo tuto polohu (nahoru, nebo dolu), vzdálenost mezi řetězovými koly se zmenšuje a tím je řetěz čím dál volnější. V krajních polohách, kde je již řetěz volnější než je zdrávo, se řetěz opírá o napínací kladky a tím se popsaný jev eliminuje. Napínací kladky tedy slouží k tomu, aby byl řetěz stále správně napnutý.
totr :yes: dotiahol si to chovanie kyvky pri prepérovaní do dokonalosti. presne toto som mal na mysli.

Re: Údržba napínacích kladek řetězu

Napsal: úte 03. úno 2009 22:14:59
od chrener
Prave som dostal zaujimavy napad!!!
Co tak nahradit napinaciu kladku pripadne aj obidve kolieskom zo skateboardu. Samozrejme predom upravene na pozadovany rozmer, s vodiacim zliabkom pre retaz. Material je to podla mna perfektny a loziska tybu ABEC5 alebo ABEC7 vydrzia dost vela. Ak si dobre pamatam tak kladka je pripevnená srubou M8 co je totozne so skateboardom takze nevidim problem.
Kompletnu upravu popisem pofotim ked to bude akutne na vymenu...

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Moze to byt aj skvely image doplnok a tuting :D