Uživatelský test Yamaha XT660Z Tenere
Napsal: čtv 31. bře 2011 16:17:13
Yamaha XT660Z Tenere, r.v. 2008, najeto 20t.km
Jako dlouholetý motorkář, vlastnící převážně endura (mj. Tenerku XT600E a XT660R), jsem se osmělil udělat toto hodnocení Tenerky v průběhu jejího více než dvouletého užívání, které průběžně aktualizuji.
- Tenerka je má "láska z rozumu", zalíbila se mě asi až po roce okukování, zkoumání a zvažování, především svou off-road stavbou, váhou, podvozkem, bokem vedenými svody a integrovanými plastovými ochrannými protektory.
[attachment=1]017-II..jpg[/attachment]
- Tato Tenerka je již čistokrevná Italka vyrobená v nové fabrice na okraji malé obce poblíž Monzy. Dodatečně však zjišťuji, že nádrž je made in Germany, zadní tlumič od Sachse, chladič KTM a některé elektrosoučástky Japan.
- Tenerka je postavena pro vysoké jezdce, má úzkou a vysokou stavbu s dlouhými zdvihy a velkou světlou výškou, která se protáhne i hlubokou stopou po traktoru - to je podle mého soudu její největší předností. Jezdci vysocí méně než 180cm budou mít s Tenerkou problémy. Sedačka pro jezdce je 90cm vysoko a pro spolujezdce dokonce 107cm. Na mnohých křižovatkách aj. místech v terénu musím vysedat i po jejím snížení .
- Po tom co se na trh dostala Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré je Yamaha XT 660 Z Ténéré mnohdy označována jako "malá Tenere", přitom je na první pohled mnohem vyšší.
- Motor Minarelli s vícebodovým nepřímým vstřikováním Minarelli v konstantních otáčkách již vůbec nepocukává, jako tomu bylo u modelu Yamahy XT660R. Jinak motor má slušný a plynulý zátah v celém rozsahu otáček. Troufám si však tvrdit, že první Tenerky 600 šly v nízkých otáčkách lépe a pozvolna odspodu. Motor současné Tenerky jde hned více za plynem a nízké otáčky mu nesvědčí.
- Podvozek je dobře nastaven na zatíženou motorku a jakoukoli cestu i necestu, až po středně těžký terén. Po hodně rozbité děravé asfaltce lze pohodně a přitom bezpečně uhánět mnohem rychleji než "plechovkáři" a bikeři na sportovněji naladěných strojích. Kola zn: San Remo (21"a17") a také zajímavě řešené středy kol, jsou z lehké slitiny, přitom robustní. Zadní kyvná vidlice je také litá a mohutná. Nastavení odpružení zadní vidlice se nedá nastavit jen tak na cestě ani doma v garáži, svěřil jsem to zdatnému mechanikovi, který se také trochu "zapotil". Ráfky a vidlice jsou v matné černé barvě a je problém je dokonale umýt. Výrobce šetřil na špicích, ty jsou jen pozinkované a už mám některé narezlé. Dodatečně jsem snížil Tenerku, jak v brýlích o 30mm, tak na přepákování o 30mm (prodloužením "kostí" o 8mm).
[attachment=3]DSC00020.jpg[/attachment]
- Řidítka jsou velmi blízko k jezdci a originální představce a klemy neumožňují jejich pohodlné oddálení,tak aby netloukly do plexi, to bude vadit především dlouhánům a k tomu originální sedlo nedovoluje jezdci posun dozadu. Řidítka nastavit případně nahradit jinými jdou, ale při výběru vhodných blásterů je třeba dát pozor.
- Originální řidítka opatřená blástery sw-motech mají šířku 95cm, takže Tenerku nedostanete přes 80cm široké dveřní zárubně, přes 90ky snad ano.
- Představce řidítek jsou v horních brýlích odpružené, vibrace od motoru jsou nejcitelnější okolo 3800 otáček/min. Nepokládám to za nutné, ale vyměnil jsem představce a klemy za pružné klemy z ktm a nová bezhrazdová 28mm řidítka; tím vibrace znatelně zjemnily a jsou tak srovnatelné s dvouválci. Na dálnici při udržování předepsané rychlosti jsou však také otravné.
- S instalací jinak kvalitních a funkčních rozměrných vyztužených blásterů od sw-motech je problém, musí se pracně upravovat, protože buď vpravo tlučou do plexi nebo vlevo do plastového krytu otáčkoměru. Nakonec jsem je nahradil plastovými z ktm. Originální zrcátka jsem nahradil sklopnými enduro; ty se však při vyších rychlostech samy sklápěly, tak mám nyní zrcátka také z ktm.
- Tenerka je pohodlná dobře ovladatelná, jak na silnici, tak i jen zpevněných, či nezpevněných cestách, díky její výšce, je větší předled o dopravní situaci. Zatáčky na asfaltu se dají projíždět svižně a ve velkých náklonech, přitom překlápění z jedné zatáčky do druhé je oproti nízkým motorkám mnohem více rozevláté, více do šířky, je časově delší a je nutné podle toho volit stopu jinak (při předjíždění více vlevo a při míjení vozidel v protisměru více vpravo).
Pozor na jízdu se spolujezdcem v terénu, sedí vysoko a velmi zvyšuje nestabilní těžiště !
Jízda ve stupačkách je naproti tomu skvělá. Dá se jí také při dlouhých jízdách po dálnici účinně kompenzovat strnulý posez. Musím dodat, že jsem dodatečně namontoval nové širší a nižší stupačky (pak bylo nutné upravit polohy řadičky a pedálu brzdy).
[attachment=4]DSC00019.jpg[/attachment]
- Plexi je pěkný a funkční kompromis, na cestu by chtělo mít plexi vyšší, do lesa žádné nebo nižší. Plexi je chytře přišroubováno k masce světla "jen" plastovými šrouby.
- Skříňka zapalování je před řidítky ve vybrání nádrže, což je mínus pro cestování s tankvakem.
- Přední blatník je tvarově povedený, ale kdo bude Tenerku užívat i v blátě, je vhodné pořídit blatník crossový - po dvou letech jsem jej namontoval.
- Plasty použité k výrobě blatníku a i nádrže mě připadají příliš křehké.
- Přední dvoukotoučová Bremba brzdí i na asfaltu fakt dobře, ... není problém odlepit zadní kolo od asfaltu. Součástí předních brzd je velká nádobka brzdovky.
- Zadní brzda je docela jedovatá, připravená správně fungovat až po zatížení spolujezdcem nebo bagáží.
- Oko na tahání jsem odstranil, budí nedůvěru v bezporuchovost Tenerky, neušlo pozornosti žádnému pozorovateli a už mě nebavilo každému odpovídat na otázku „Na co to je?“. Pořídil jsem "zábradlí" od Givi.
- Sedlo je pro cestování pohodlné, pro spolujezdce stupňovitě zvýšené asi o 8cm. Do úplné spokojenosti mě však něco chybí.
- Pod sedlem není skoro žádné místo. Nářadí od výrobce je obsahově nedostatečné a po doplnění pod sedlo nevejde. Zprvu jsem pod sedlo dal jen malou motolékárnu, reflexní vestu a zásuvku 12V, později po instalaci jiných výfuků jsem si pod sedlo (mezi výfuky) nechal vyrobit z nerezu 4,6 litrovou (18x8x32cm) nářaďovou schránku přístupnou z pod sedla, kam mě vejde vše nezbytné, ...pro delší jízdu mám vyčleněn prostor pro další nezbytnosti v jednom z kufrů (kompresor, duše, olej, atp.).
- Displej je praktický, jen mě chybí viditelné hodiny i po vypnutí zapalování, jako tomu bylo u XT660R. Má Tenerka mě velmi brzo začne upozorňovat na nedostatek paliva, ač mám v nádrži ještě cca 8-10l; to je přilbižně objem pro dalších 200km.
- Nádrž je elegantní a rozměrná, přitom jezdce nijak zásadně neomezuje. Plná nádrž však znatelně mění jízdní vlastnosti Tenerky, především v terénu a na malých kruháčích. Na plnou nádrž se zatížením asi 120kg (já a dva plné kufry) jednorázově ujedu cca 500km, tj. spotřeba cca 4,2 l/100km a to se mimo obce neloudám. Na dálnici stoupne spotřeba asi o 1 litr.
- K převodům; jednička je moc dlouhá, jako snad u všech objemem velkých endur, 14 zubové řetězové kolečko to z části vyřeší za cenu omezení konečné rychlosti. Zkrácení převodů mě vyhovuje. Aktuálně mám přední řetězové kolečko 13 zubové a konečně jsem spokojen. Plně zatížená Tenerka se 14z. kolečkem na 5.převodový stupeň má stále dostatek výkonu na předjetí, řekněme až do tachometrových 160km/hod.. Motor by uměl Tenerku "dotlačit" i na vyšší rychlost. V rychlostech nad 140km/hod. začíná být Tenerka nestabilní - to způsobuje její výška - odpor vzduchu, kratší rozvor, relativně nízká váha a v mém případě i kompromisní pneu Mitas E-07. Po té co jsem Tenerku snížil o 3cm se velmi zlepšily její jízdní vlastnosti zejména na silnici. V terénu je to z mého pohledu také lepší (s Tenerkou žádný extrém nejezdím).
- Výfuk je sice na pohled efektní a jen budí dojem, že jde o dvojici malých výfuků, přitom je zbytečně velký a těžký (7kg) a na originál je hlučný (pro zajímavost rentgen výfuku je níže v tomto vláknu). Náhradou originálního výfuku za jeden jiný nebo dvojici jiných vznikne slušný prostor pod sedlem a dojde i k odlehčení.
[attachment=6]arrow 008.jpg[/attachment]
[attachment=2]termignoni.png[/attachment]
[attachment=0]016.jpg[/attachment]
- Airbox je rozměrný a má sání pěkně schované vysoko za motorem ve vybrání nádrže, takže zdolat pořádný brod zřejmě nebude Tenerce činit problém. Dal jsem KN filtr a asi o 40% přistínil sání pro zachování bohatosti směsi, když jsem nedal Power Comander.
- Ovládací páčky jsou jako i u jiných moto pořád velké páky, které je také proto problém „obléci do blásterů“. Zkrátil jsem je.
- Ovládání spojky je mechanické. Pokládám to za plus, kdekoli na cestách dříve seženu lanko než příslušnou hadičku nebo speciální těsnění kapalinové spojky.
- Sklopná řadička je zbytečně velká a vystrčená. Zmenšil jsem ji.
- Pedál brzdy je také zbytečně velký a není sklopný. Při položení mota na pravou stranu pedál brzdy dře o víko spojky, výrobce spodní část víka správně dodatečně zesílil nerezovým výliskem. Pedál jsem pro jistotu nahradil menším a sklopným.
- Boční stojan je robustní a čím více je moto zatížená, tím obtížněji se hledá místo k zaparkování. Zkrátil jsem jej po snížení motorky o 42 mm.
- Tenerka je bez centrálního stojanu, dělat defekt bude složitější.
- Plastová madla jsou rozměrná, pevná, pružná, robustní, dobře padnou do ruky, ...chválí je i má drahá polovička.
- Plastové padací protektory jsou z pevného materiálu, jako madla a jsou na pohled dobrým nápadem, ale nechtěl bych zkusit jejich účinnost, moc důvěry v ně nemám, po tom co jsem je měl demontované a viděl za co drží. Obecně kolegové tenerkáři však tvrdí, že fungují dobře.
- Kryt motoru je také plastový, robustní, pevný, pružný, jako boční protektory a madla, ten se mě naopak velice zamlouvá, více než jakákoli hliníková náhrada, proto jsem jej neměnil. Nějakou tu ránu od kamení a větví už dastal, přitom žádný šrám nemá.
- Zadní nosič nebo lépe příprava pro zadní nosič je praktická, robustní, pevná, asi kvůli teplu od výfuku až přehnaně komplikovaná.
Závěrem:
Tenerka je jedno z mála současných cestovních endur se kterým můžeš na dálnice (kde jí vyhovuje trvalá rychlost okolo 130km/h), silnice, ...v pohodě zvládá rozbité okresky, štěrkovky, polní a lesní cesty, po přezutí s ní lze i do opravdového terénu, kde má velmi dobrou průchodnost. Plně naložená a se spolujezdcem na silnici poněkud ztrácí švih.
[attachment=5]DSC_0149.jpg[/attachment]
Přeji Vám šťastnou cestu !
Zde jsou videa, která napoví co Tenere umí.
http://www.youtube.com/watch?v=J8XUcWYJ310
http://www.youtube.com/watch?v=YhvbNKaWito
http://www.youtube.com/watch?v=GRZrZEM4 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=2uog2eYW ... ure=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=5yQ9qPrq_cE
http://www.youtube.com/watch?v=dPUoS30x9jE
Jako dlouholetý motorkář, vlastnící převážně endura (mj. Tenerku XT600E a XT660R), jsem se osmělil udělat toto hodnocení Tenerky v průběhu jejího více než dvouletého užívání, které průběžně aktualizuji.
- Tenerka je má "láska z rozumu", zalíbila se mě asi až po roce okukování, zkoumání a zvažování, především svou off-road stavbou, váhou, podvozkem, bokem vedenými svody a integrovanými plastovými ochrannými protektory.
[attachment=1]017-II..jpg[/attachment]
- Tato Tenerka je již čistokrevná Italka vyrobená v nové fabrice na okraji malé obce poblíž Monzy. Dodatečně však zjišťuji, že nádrž je made in Germany, zadní tlumič od Sachse, chladič KTM a některé elektrosoučástky Japan.
- Tenerka je postavena pro vysoké jezdce, má úzkou a vysokou stavbu s dlouhými zdvihy a velkou světlou výškou, která se protáhne i hlubokou stopou po traktoru - to je podle mého soudu její největší předností. Jezdci vysocí méně než 180cm budou mít s Tenerkou problémy. Sedačka pro jezdce je 90cm vysoko a pro spolujezdce dokonce 107cm. Na mnohých křižovatkách aj. místech v terénu musím vysedat i po jejím snížení .
- Po tom co se na trh dostala Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré je Yamaha XT 660 Z Ténéré mnohdy označována jako "malá Tenere", přitom je na první pohled mnohem vyšší.
- Motor Minarelli s vícebodovým nepřímým vstřikováním Minarelli v konstantních otáčkách již vůbec nepocukává, jako tomu bylo u modelu Yamahy XT660R. Jinak motor má slušný a plynulý zátah v celém rozsahu otáček. Troufám si však tvrdit, že první Tenerky 600 šly v nízkých otáčkách lépe a pozvolna odspodu. Motor současné Tenerky jde hned více za plynem a nízké otáčky mu nesvědčí.
- Podvozek je dobře nastaven na zatíženou motorku a jakoukoli cestu i necestu, až po středně těžký terén. Po hodně rozbité děravé asfaltce lze pohodně a přitom bezpečně uhánět mnohem rychleji než "plechovkáři" a bikeři na sportovněji naladěných strojích. Kola zn: San Remo (21"a17") a také zajímavě řešené středy kol, jsou z lehké slitiny, přitom robustní. Zadní kyvná vidlice je také litá a mohutná. Nastavení odpružení zadní vidlice se nedá nastavit jen tak na cestě ani doma v garáži, svěřil jsem to zdatnému mechanikovi, který se také trochu "zapotil". Ráfky a vidlice jsou v matné černé barvě a je problém je dokonale umýt. Výrobce šetřil na špicích, ty jsou jen pozinkované a už mám některé narezlé. Dodatečně jsem snížil Tenerku, jak v brýlích o 30mm, tak na přepákování o 30mm (prodloužením "kostí" o 8mm).
[attachment=3]DSC00020.jpg[/attachment]
- Řidítka jsou velmi blízko k jezdci a originální představce a klemy neumožňují jejich pohodlné oddálení,tak aby netloukly do plexi, to bude vadit především dlouhánům a k tomu originální sedlo nedovoluje jezdci posun dozadu. Řidítka nastavit případně nahradit jinými jdou, ale při výběru vhodných blásterů je třeba dát pozor.
- Originální řidítka opatřená blástery sw-motech mají šířku 95cm, takže Tenerku nedostanete přes 80cm široké dveřní zárubně, přes 90ky snad ano.
- Představce řidítek jsou v horních brýlích odpružené, vibrace od motoru jsou nejcitelnější okolo 3800 otáček/min. Nepokládám to za nutné, ale vyměnil jsem představce a klemy za pružné klemy z ktm a nová bezhrazdová 28mm řidítka; tím vibrace znatelně zjemnily a jsou tak srovnatelné s dvouválci. Na dálnici při udržování předepsané rychlosti jsou však také otravné.
- S instalací jinak kvalitních a funkčních rozměrných vyztužených blásterů od sw-motech je problém, musí se pracně upravovat, protože buď vpravo tlučou do plexi nebo vlevo do plastového krytu otáčkoměru. Nakonec jsem je nahradil plastovými z ktm. Originální zrcátka jsem nahradil sklopnými enduro; ty se však při vyších rychlostech samy sklápěly, tak mám nyní zrcátka také z ktm.
- Tenerka je pohodlná dobře ovladatelná, jak na silnici, tak i jen zpevněných, či nezpevněných cestách, díky její výšce, je větší předled o dopravní situaci. Zatáčky na asfaltu se dají projíždět svižně a ve velkých náklonech, přitom překlápění z jedné zatáčky do druhé je oproti nízkým motorkám mnohem více rozevláté, více do šířky, je časově delší a je nutné podle toho volit stopu jinak (při předjíždění více vlevo a při míjení vozidel v protisměru více vpravo).
Pozor na jízdu se spolujezdcem v terénu, sedí vysoko a velmi zvyšuje nestabilní těžiště !
Jízda ve stupačkách je naproti tomu skvělá. Dá se jí také při dlouhých jízdách po dálnici účinně kompenzovat strnulý posez. Musím dodat, že jsem dodatečně namontoval nové širší a nižší stupačky (pak bylo nutné upravit polohy řadičky a pedálu brzdy).
[attachment=4]DSC00019.jpg[/attachment]
- Plexi je pěkný a funkční kompromis, na cestu by chtělo mít plexi vyšší, do lesa žádné nebo nižší. Plexi je chytře přišroubováno k masce světla "jen" plastovými šrouby.
- Skříňka zapalování je před řidítky ve vybrání nádrže, což je mínus pro cestování s tankvakem.
- Přední blatník je tvarově povedený, ale kdo bude Tenerku užívat i v blátě, je vhodné pořídit blatník crossový - po dvou letech jsem jej namontoval.
- Plasty použité k výrobě blatníku a i nádrže mě připadají příliš křehké.
- Přední dvoukotoučová Bremba brzdí i na asfaltu fakt dobře, ... není problém odlepit zadní kolo od asfaltu. Součástí předních brzd je velká nádobka brzdovky.
- Zadní brzda je docela jedovatá, připravená správně fungovat až po zatížení spolujezdcem nebo bagáží.
- Oko na tahání jsem odstranil, budí nedůvěru v bezporuchovost Tenerky, neušlo pozornosti žádnému pozorovateli a už mě nebavilo každému odpovídat na otázku „Na co to je?“. Pořídil jsem "zábradlí" od Givi.
- Sedlo je pro cestování pohodlné, pro spolujezdce stupňovitě zvýšené asi o 8cm. Do úplné spokojenosti mě však něco chybí.
- Pod sedlem není skoro žádné místo. Nářadí od výrobce je obsahově nedostatečné a po doplnění pod sedlo nevejde. Zprvu jsem pod sedlo dal jen malou motolékárnu, reflexní vestu a zásuvku 12V, později po instalaci jiných výfuků jsem si pod sedlo (mezi výfuky) nechal vyrobit z nerezu 4,6 litrovou (18x8x32cm) nářaďovou schránku přístupnou z pod sedla, kam mě vejde vše nezbytné, ...pro delší jízdu mám vyčleněn prostor pro další nezbytnosti v jednom z kufrů (kompresor, duše, olej, atp.).
- Displej je praktický, jen mě chybí viditelné hodiny i po vypnutí zapalování, jako tomu bylo u XT660R. Má Tenerka mě velmi brzo začne upozorňovat na nedostatek paliva, ač mám v nádrži ještě cca 8-10l; to je přilbižně objem pro dalších 200km.
- Nádrž je elegantní a rozměrná, přitom jezdce nijak zásadně neomezuje. Plná nádrž však znatelně mění jízdní vlastnosti Tenerky, především v terénu a na malých kruháčích. Na plnou nádrž se zatížením asi 120kg (já a dva plné kufry) jednorázově ujedu cca 500km, tj. spotřeba cca 4,2 l/100km a to se mimo obce neloudám. Na dálnici stoupne spotřeba asi o 1 litr.
- K převodům; jednička je moc dlouhá, jako snad u všech objemem velkých endur, 14 zubové řetězové kolečko to z části vyřeší za cenu omezení konečné rychlosti. Zkrácení převodů mě vyhovuje. Aktuálně mám přední řetězové kolečko 13 zubové a konečně jsem spokojen. Plně zatížená Tenerka se 14z. kolečkem na 5.převodový stupeň má stále dostatek výkonu na předjetí, řekněme až do tachometrových 160km/hod.. Motor by uměl Tenerku "dotlačit" i na vyšší rychlost. V rychlostech nad 140km/hod. začíná být Tenerka nestabilní - to způsobuje její výška - odpor vzduchu, kratší rozvor, relativně nízká váha a v mém případě i kompromisní pneu Mitas E-07. Po té co jsem Tenerku snížil o 3cm se velmi zlepšily její jízdní vlastnosti zejména na silnici. V terénu je to z mého pohledu také lepší (s Tenerkou žádný extrém nejezdím).
- Výfuk je sice na pohled efektní a jen budí dojem, že jde o dvojici malých výfuků, přitom je zbytečně velký a těžký (7kg) a na originál je hlučný (pro zajímavost rentgen výfuku je níže v tomto vláknu). Náhradou originálního výfuku za jeden jiný nebo dvojici jiných vznikne slušný prostor pod sedlem a dojde i k odlehčení.
[attachment=6]arrow 008.jpg[/attachment]
[attachment=2]termignoni.png[/attachment]
[attachment=0]016.jpg[/attachment]
- Airbox je rozměrný a má sání pěkně schované vysoko za motorem ve vybrání nádrže, takže zdolat pořádný brod zřejmě nebude Tenerce činit problém. Dal jsem KN filtr a asi o 40% přistínil sání pro zachování bohatosti směsi, když jsem nedal Power Comander.
- Ovládací páčky jsou jako i u jiných moto pořád velké páky, které je také proto problém „obléci do blásterů“. Zkrátil jsem je.
- Ovládání spojky je mechanické. Pokládám to za plus, kdekoli na cestách dříve seženu lanko než příslušnou hadičku nebo speciální těsnění kapalinové spojky.
- Sklopná řadička je zbytečně velká a vystrčená. Zmenšil jsem ji.
- Pedál brzdy je také zbytečně velký a není sklopný. Při položení mota na pravou stranu pedál brzdy dře o víko spojky, výrobce spodní část víka správně dodatečně zesílil nerezovým výliskem. Pedál jsem pro jistotu nahradil menším a sklopným.
- Boční stojan je robustní a čím více je moto zatížená, tím obtížněji se hledá místo k zaparkování. Zkrátil jsem jej po snížení motorky o 42 mm.
- Tenerka je bez centrálního stojanu, dělat defekt bude složitější.
- Plastová madla jsou rozměrná, pevná, pružná, robustní, dobře padnou do ruky, ...chválí je i má drahá polovička.
- Plastové padací protektory jsou z pevného materiálu, jako madla a jsou na pohled dobrým nápadem, ale nechtěl bych zkusit jejich účinnost, moc důvěry v ně nemám, po tom co jsem je měl demontované a viděl za co drží. Obecně kolegové tenerkáři však tvrdí, že fungují dobře.
- Kryt motoru je také plastový, robustní, pevný, pružný, jako boční protektory a madla, ten se mě naopak velice zamlouvá, více než jakákoli hliníková náhrada, proto jsem jej neměnil. Nějakou tu ránu od kamení a větví už dastal, přitom žádný šrám nemá.
- Zadní nosič nebo lépe příprava pro zadní nosič je praktická, robustní, pevná, asi kvůli teplu od výfuku až přehnaně komplikovaná.
Závěrem:
Tenerka je jedno z mála současných cestovních endur se kterým můžeš na dálnice (kde jí vyhovuje trvalá rychlost okolo 130km/h), silnice, ...v pohodě zvládá rozbité okresky, štěrkovky, polní a lesní cesty, po přezutí s ní lze i do opravdového terénu, kde má velmi dobrou průchodnost. Plně naložená a se spolujezdcem na silnici poněkud ztrácí švih.
[attachment=5]DSC_0149.jpg[/attachment]
Přeji Vám šťastnou cestu !
Zde jsou videa, která napoví co Tenere umí.
http://www.youtube.com/watch?v=J8XUcWYJ310
http://www.youtube.com/watch?v=YhvbNKaWito
http://www.youtube.com/watch?v=GRZrZEM4 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=2uog2eYW ... ure=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=5yQ9qPrq_cE
http://www.youtube.com/watch?v=dPUoS30x9jE