Stránka 1 z 1

Trocha techniky - přívěra

Napsal: pát 08. kvě 2009 11:53:31
od vasek
Takže dámy a pánové, jak jste jistě zaznamenali, přišla Yamaha letos na trh s "novinkou" (u některých modelů) v podobě přívěry výfukového systému a tuším, že některé modely mají i přívěru v sání (např. R1, ale to opravdu nevím). XT 660 ji zatím nemá, ale možná do budoucna ji mít bude, také ji používá konkurence, takže si myslím, že malé info se hodí, protože třeba někteří z nás nebudou mít XT na věky anebo si pořídí k XT dalšího miláčka.

O přívěře jsem nikde nenašel žádné technické informace, a proto jsem se informoval na jistých místech (nejmenovaných :D ), abych zjistil k čemu tam je, takže............Přívěra tam není z důvodů další ekologické buzerace z hlediska dosažení co nejnižších emisních hodnot, ale je tam kvůli výkonu. Záměrem je získání výkonu již v nízkých otáčkách. Přívěra je ovládána elektronicky z ECU (dle signálů z ECU, palivové mapy atd.) a sama je tvořena servomotorkem a nejspíše nějakou šlrtící klapkou, která mění průřez výfukového potrubí (popř. sání). V případě výfukového systému je přívěra umístěna v koncovce (odhaduji, že to bude za katalyzátorem nejspíš). S tímto vyvstává tedy problém nahrazení této koncovky za "laďák", neboť po odstranění originální koncovky dojde ke ztátě výkonu v nízkých oáčkách, což u jednoválce (dnes např. WR 250r) asi nebude to pravé ořechové. Ano, získáte hořejšek, ale k čemu vám bude v bahně, když se plácáte na místě třeba. Ztráta nebude asi nějak brutální, ale třeba pro nižší zdvihové objemy si myslím, že to může mít citelné následky. U karbecu by se tohle poladilo na koleni a jede se dal, ale u tý stříkačky je to prostě problém, stejnej jako řeší spousta lidí tady u XTcek, i když tady spíše lidi nadávají nad ztrátou výkonu ve vysokých otáčkách, to si ale osobně myslim, že bude spíš problém celkové úpravy KN + otevřený laďák, a to prostě vyřeší jen odpojení lambda sondy (pokud je), vřazení odporu místo ní a nasazení antibiotik v podobě LiteCommanderu a vhodné alkoholické mapy :) Jak je vidět, výfukový systém nelze podceňovat, má v konstrukci svoje místo a je značně důležitý a každý zásah, byť třeba malý, bude mít na něj vliv a potažmo vliv i na celek jako takový. Stejně tak i sání anebo spalovací prostor či tvar pístu atd. atd. Kdyby tyto věci vliv neměly, tak se jimi páni inženýři nezabívají a kord ne v motoristických sportech :!: Dneska se proště výkon honí, kde se dá, protože palivo má v sobě má tolik energie, že je až hamba ji takhle mařit v tak nedokonalém, ale krásném, stroji jako je spalovací motor :lol:

Pokud by někdo sehnal nějaké bližší info k této problematice přívěry, tak sem s ním.

Re: Trocha techniky - přívěra

Napsal: pát 08. kvě 2009 11:57:06
od LiTe
zajímavé :yes:, jediné co mohu doplnit tak je nejspíš fakt, že karbec má ve větším případě přívěru v koleni, tudíž před katem a stříkačka nejspíš naopak :)

Re: Trocha techniky - přívěra

Napsal: pát 08. kvě 2009 21:33:57
od mad
Pamatuju si, ze uz staricka Yamaha FZR 1000 mela ve jmene EXUP a znamenalo to prave vyfukovou priveru. Bylo to teda ovladany lankem mam pocit... Ta motorka se v tyhle verzi vyrabela od roku 1989. Jedna se teda o neco jinyho? http://en.wikipedia.org/wiki/EXUP
Nebo je novinka to, ze je to ted i pro strikacky?

Re: Trocha techniky - přívěra

Napsal: pon 11. kvě 2009 20:50:53
od vasek
jj melo by to bejt vonco.. prave prekvapilo, ze to najednou soupli do ty 250ky a navic o tom mluvili jak o hightech performance technology :D

Re: Trocha techniky - přívěra

Napsal: pon 11. kvě 2009 23:50:42
od chrener
Pokial viem tak privera u jednovalcov mení priemer vyfukoveho/sacieho kanálu a nie potrubia. No možno sa pletiem. Rozobral resp. opravoval som už nemálo motoriek a pár z nich malo aj príveru. Vždy šlo o príveru na strane výfuku a doposiaľ som narazil na dva typy:
1. Plochá prívera - tvar akoby jazýčka sa vsúvala alebo vysúvala elektromagnetickým sysémom z a do valca v špeciálnom kanáliku nad výfukovým potrubím vo valci a otvárala resp. privierala výfukový kanál. V podstate to menilo veľkosť priemeru kanála úplne na hrane piestu a tým pádom aj prietok. Tento typ mala ARILIA
2. Ovalna prívera (sorry za výraz neviem to presne pomenovat) - oválny resp kruhovy tvar ked nad alebo pod výfukovým kanálom je kolmo naň umiestnená prívera ktorá sa otáča v smere a v proticmere hodinových ručičiek a týmto pohybom zatvára a otvára výfukový kanál. ovládane je to servomotorcekom a náhon tohto čuda zabezpečujú lanká v princípe ako na rýchlopale (jedno ťahá jeným smerom druheé opačným) typ u KTM.
Foto nemám ale snáď najdem... a doplním

Re: Trocha techniky - přívěra

Napsal: úte 12. kvě 2009 0:39:57
od vasek
chrener> no urcite pohledej a hod sem nejaky foto.. to potrubi bylo mysleno v uvozovkach, nemyslel sem tim svody apod., ale koncovku, tak mi to bylo alespon receno, i kdyz logictejsi mi pride spise umisteni ve vyfukovym kanalu, jak z hlediska umisteni, tak i ovladani privery samotny, proto pokud nekdo neco o tom vi, tak sem s tim :)

Re: Trocha techniky - přívěra

Napsal: úte 12. kvě 2009 7:27:45
od plesm
chrener>u tý aprilie, ta přívěra za válcem, bývá u dvoutaktů, jestli máš na mysli to samý, měla ji i suzuki RGV a prakticky asi všechny moderní dvoutakty, ale především to byl jenom zdroj problémů :roll: spojených i s totální destrukcí pístu, válce,atd :no: