Stránka 3 z 5

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 10:13:06
od LuckyG
Tak ono pokud se přitvrzuje předpětí je dobré přitvrdit i útlum, což se na stavitelných vidlicích řeší přitažením spodního a horního útlumu, pokud útlum nastavit nejde, tak se může dát tužší olej a tím se zpomalý tlumení (propružení) a to jak horní tak spodní, tedy stlačování i rozpínání tlumiče. Myslím že Denicol dělá tlumičový olej odstupňovanej po 2.5W

Jinak na Firebladu se předpětí na předku přitvrzovalo po mm, a já měl ideální tuším přitvrzené o nějaké 3mm, Takže centimetrové podložky mi přijdou dost.

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 11:15:13
od kenyo
LuckyG> ještě sem to neřešil ale ten olej mám v plánu v zimě vyměnit. Nemáš pls nějakej link jakej je tak nějak normální olej a kterej je hustší ? Nebo prostě nějaký povídání o tom? Ještě to samozřejmě zkusím vygooglovat ale kdybis o něčem věděl tak budu rád :D ;) :yes:

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 13:58:56
od LuckyG
Já ani nemám XTčko :D

Ale jinak výrobci většinou dávají viskozitu 10 ale klidně tam může být jinej
Jinak Denicol dělá SAE 3, 5, 6.5, 7.5, 10 , 12.5 a 15

Pokud by tam byla 10 a tys dal 12.5 tak je to nepatrně hustší a zpomalí to pružení kola, respektive to bude víc tlumit a chod vidlice bude pomalejší.

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 14:36:10
od LiTe
LuckyG> nebude to na škodu ? jestli to teda bude znát, že kdyby tam byl hustší, tak dejme tomu budu brzdit až naposlední chvíly, dejme tomu na okruhu :lol: :P :) a potřebuju aby se mi vidle zase napružila zpět, bude to znát ? máš s tim zkušenosti nebo to tolik nepoznám :lol:

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 20:10:50
od mad
Ja bych ty podlozky pod pruziny zas tak nezatracoval. Vzdyt to je totez, jako kdyz je na vidlici nastaveni predpeti pruziny. Samozrejme je to hodne laborovani, aby to bylo nastavene idealne, ale to neznamena, ze se to tema podlozkama musi pokazit.
Vzdyt to stelovani na zadnim tlumici je uplne totez, taky to jenom trosicku vic stlaci pruzinu...
A hustsi olej ja bych zatim nedaval. Predpokladam, ze je ta vidlice udelana stejne, jako to znam z kola: jednoduse je tam ten olej o urcite hustote. Kdyz se vidlice hybe, tak olej proteka tryskou. Na seriditelnych vidlicich se meni prumer trysky (nebo proste toho prostoru, kterym ten olej proteka) - to se da na neseriditelnych vidlicich resit prave hustotou toho oleje. Cim hustsi, tim pomaleji se bude vidlice pohybovat...

Nebo si to predstavuju spatne? :(

LiTe> kdyz das hustsi olej, tak potom kdyz prejedes nejakou bouli, tak vidlici bude napriklad dyl trvat, nez se zase vysune, aby kolo dosedalo na silnici. Ja to na kole poznaval docela jak mam nastavenou vidlici... Skoda ze u XTcka si s tim taky nemuzu stelovat...

edit: Jeste k tem pruzinam u silnicnich motorek: tam chapu, ze se to pohybuje v milimetrech, protoze zdvih je tam treba 6cm... jenze u XT kdyz je zdvih 20cm, tak to uz pak milimetr neni moc rozdil...

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 20:52:10
od totr
Mad-> Naprostý souhlas :yes:

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 21:32:40
od kenyo
totr> zapomněl sem na to přes den, tak sem skočil do dílny ted a našel sem :D mám tu dvě hliníkové podložky tl. 5mm a já je tam uričtě neci :P

Re: Pružiny???

Napsal: pon 06. říj 2008 22:32:57
od LuckyG
TO mad - S tím tlumičem si to představuješ dobře. Tam průtok oleje zpomaluje šroubek (červík) kterej se do té trubičky zatáčí a tím omezuje průtok a tím zpomaluje pružení, tedy zvětšuje se tlumení.

Stejnej efekt zpomalení průtoku docílíme hustšim olejem. Jenže problém je v tom, že na stavitelné vidli jsem se projel a nejprv nastavil tvrdost (předpětí) na kluzák jsem dal gumičku do vlasů a projel se. Úmyslně vjel do díry a maximálně brzdil. Tvrdost pružiny jsem pomocí utahování nastavil aby mi i při takovém zacházení nikdy nešla na doraz a aby zůstala rezerva cca 1 cm. Poznáte kam se nejvíc zmáčkla vidle podle té gumičky, nebo pásky. Pak jsem utahoval spodní útlum po půl otáčce až se mi to nejvíce líbilo a to samé na horním útlumu. Ono totiž tovární nastavení mělo podle mě moc rychlej chod (málo tlumilo) a neměl jsem jistej pocit z předku, jako by mi to na každém kamínku uskakovalo a i v zatáčce to bylo lehce neklidné, po přitvrzení se rychlý pohyb a neklid vidlí vytratil.

Odměnou mi bylo když v jednom starém Motohousu byl článek jak nastavit tlumení u stejného Firebada a víceméně došli v redakci na stejné nastavení jak já. Tedy předek úplně stejnej jen zadek jinak a na okruh (kde jsem nikdy nebyl) doporučovali ještě útlumy o půl otáčky přitvrdit.

Tovární nastavení u moratarda bude hodně uni, asi tak aby se s tím dalo na silnici, ale zase dost měkké aby se dalo jet i po polní cestě. Pokud ale řidič jezdí hlavně na hezkých silnicích tak věřím, že ho snadno začne předek limitovat. Problém je že nejde otočit půl otáčky na útlumu nebo na předpětí. Ono i půl otáčka byl markantní rozdíl. Tady se prostě dá tužší olej aby se o určitej kousek zpomalilo tlumení a změna jako měit různé viskozity olejů, nebo jinak je míchat je nemyslitelná.

Já na tom nikdy nejel a ještě si do jara počkám, ale věřím že necelej půl cm podložky a o stupeň tužší olej, musí být na silnici lepší, jak sériové nastavení.

Jen takovej malinkej dodatek. Udělal jsem to i na skůtru a pomohl jsem si moc. Tam byl předek tak měkej, že každá větší díra a já na brzdě tak šel předek na doraz. Fotky tu http://scooter-tuning.cz/forum/viewtopi ... a&start=15

Re: Pružiny???

Napsal: úte 17. bře 2009 0:47:00
od tomik
Tak jsem koupil ty progresivně vynuté pružiny, když to tak vychvalujete a měli je těď v DK moto ve slevě o 40% levnější, takže kdo o ně stojí ať tam běží :P :P Nicméně mam dotaz kdo už vidle rozebíral nebo pružiny měnil, nebo dával jiné podložky - napište na co si mám dát pozor, nebo klidně postup. Koukal jsem do manuálu a přeložil si ho a i přiložený papír k pružinám. Překvapilo mě že se tam má dát stejně hustý olej, jako u origo pružin. Zajímalo by mě jestli musim při výměně pružin ty tlumiče vyndat z brejlí nebo ne ?? Tam je to zavislé asi na tom jestli je pod pružinou podložka a musí se vyndat nebo jestli je nad pružinou. K těm tvrdším pružinám, jsou totiž i podložky (hliníkové trubky asi 8 cm dlouhé).Takže předpokládam, že jsou taky jiné, asi délkou, než origo co tam teď mam.V origo manuálu jsou psané podložky jak na hoře tak dole. Ale progresivní pružiny jsou na jednom konci zůžené na menší průměr a na druhém je pružina hustější- menší vzdálenost mezi jednotlivými závity pružiny. A ta jiná podložka patří na ten zůžený konec a tímto koncem patří pružina dolů do spodní části vidle - tak je to alespoň popsané v tom přiloženém papíru. Takže jestli je pod pružinou nějaká podložka, tak se musí vyndat a přinejmenšim porovnat s tou jinou, popřípadě vyměnit.!!!!???? A ještě jedna věc, jak velké je předpětí origo pružin ??- až tlumič úplně vysunu a začnu povolovat tu horní krytku, tak aby mi to nevyrazilo všechny zuby, nebo jesli je to předpětí malé a není se čeho bát.

Re: Pružiny???

Napsal: úte 17. bře 2009 9:04:03
od totr
tomik->Když budeš vyměňovat jenom pružiny a ne olej, tak můžeš nechat vidlice v motorce. Jenom musíš motorku postavit tak, aby ty vidlice nebyly zatíženy (všiml jsem si, že máš na to dobrý stojan). Potom budeš muset sundat řídítka a před povolením víček povolit taky horní brýle. Z nějakého velkého předpětí opravdu nemusíš mít obavy. Až budeš ty pružiny tahat ven, vem si k ruce hadr na jejich utření ať nemáš všechno potečené od oleje. Moc nechápu smysl těch hliníkových trubek 8 cm dlouhých o kterých píšeš. V originále tam žádné takové nejsou.

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 13:41:26
od tomik
Zakoupená pružina v DK moto má jako podstatnou součást podložku a nemam z toho úplně nejlepší pocit. Říkal jsem si, že třeba nebude potřeba. Tak jsem se včera pustil do díla, abych byl chytřejší, vysunul jsem tu origo pružinu pro porovnání a samozřejmě byla delší. Když jí porovnam s tou tvrdší pružinou plus podložkou, tak jsou délky stejné. Takže je nutné použít i podložku. Podle přiloženého návodu patří pružina hustější částí závitů (menší vzdálenost mezi jednotlivými závity pružiny) nahoru a zůženou částí pružiny ( menší průměr pružiny než na druhem konci ) dolů, a podložka patří pod pružinu. Na tomto spodním konci je průměr pružiny a podložky stejný, protože se pružina na svém spodním konci zužuje zhruba o 1 cm. ( zůžení probýhá v posledních 2 cm pružiny ) Podložka je sprostě na obou stranách rovně uřízlá trubka dlouhá cca 8cm a nemá žádné sedlo, které by jí drželo v ose pružiny. Takže s toho logicky vychází, že v šikmém sklonu tlumiče podložka dosedne na vnitřní stěnu tlumiče a bude vychíléná z osy pružiny. A jak jsem se radil s Totrem přibylo ještě to, že se mi tou podložkou značně zmenší chod tlumiče. A Lite má z německa pružinu bez podložky, takže to maj vychytaný. A ještě se to liší tím, že on má hustotu kolem 15W a já mam dát 10W jako je origo olej. :no: :no: Co vy na to???

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 14:17:50
od jaryn
Tak přesně o tomto jsme se s totrem bavili, že ta 8cm podložka bude doplnovat origo délku pružiny, i když pak jsme říkali že to bude dobrá blbost... A nakonec je to tak :no: ,opravdu nechápu proč to udělali :?: :?: proč tech 8 cm nahradili podložkou :?:

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 15:43:53
od vasek
jestli pruzina neni univerzal i pro jiny stroje, ktery maji mensi zdvihy apod. a ta podlozka se dava pro vetsi zdvihy, kazdopadne to nechapu a ty obavy bych mel taky :no: :no: :no: jako asi se to tam nebude mrskat nak zbesile, ale prece jen je to uz vopich :roll:

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 18:13:09
od TTrs
Uz si presne nepamatuju vnitrek predni vidlice u XT, ale je mozny, ze ta 80mm trubka zapadne dole do nejakyho osazeni na tlumici. Protoze jinak je to naky divny... :?

A ta trubka tam bude zrejme kvuli snizeni tuhosti pruziny, kdy vyrobce krouti pera z jednoho dratu a u XT to pri plne delce vychazelo moc tvrdy.

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 18:31:42
od tatar
TTrs > neni to naopak ? myslím že při větší délce by byla pružina měkčí. a trubka tam bude kvůli zvýšení tuhosti

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 19:06:52
od totr
Souhlas s tatarem. Taky bych řekl, že by to mělo být spíš naopak. Vlastnosti pružiny by měl určovat použitý materiál, tloušťka drátu, tepelné zpracování a strmost stoupání závitů. Čím je stoupání větší, tím je pružina tužší a tím jemným stoupáním se docílí požadované progresivity. Jinak pochybuju, že by výrobce originálních vidlic zbytečně zvyšoval váhu a náklady na výrobu zbytečně delší pružinou než je potřeba.

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 20:46:50
od TTrs
tatar píše:TTrs > neni to naopak ? myslím že při větší délce by byla pružina měkčí. a trubka tam bude kvůli zvýšení tuhosti
mas samozrejme pravdu :oops:

hluboce se stydim a zalezam zpet pod kamen :D

Re: Pružiny???

Napsal: pát 20. bře 2009 21:09:31
od Milala
kenyo píše:LuckyG> ještě sem to neřešil ale ten olej mám v plánu v zimě vyměnit. Nemáš pls nějakej link jakej je tak nějak normální olej a kterej je hustší ? Nebo prostě nějaký povídání o tom? Ještě to samozřejmě zkusím vygooglovat ale kdybis o něčem věděl tak budu rád :D ;) :yes:
Kenyo, normálně tam je origo 10W a já si teď nechával dávat hustší-15W-20 by prý bylo moc, někam do ukrutnýho vedra

Re: Pružiny???

Napsal: sob 21. bře 2009 7:24:28
od LiTe
Milala> já mám přímo danej oil se SAE 15, ale to druhý číslo tam na tý petce od oleje nemám :?

Re: Pružiny???

Napsal: stř 01. dub 2009 9:38:32
od tomik
Tak pružiny jsem dořešil, po výměně najeto 500 km a pohoda. Protože v této otázce měl každý jedinec jiný názor, tak jsem vidle úplně rozebral, abych viděl jak a kam si ta podložka sedne a měl jistotu a klid při jízdě. Musim říct, že i po radě pořádně pročeřit olej a pak obrátit a vylejt - jsem zjistil, že ve spodní části vidle zbyde dost nečistot, takže pro apsolutní vyčištění je potřeba vidle stejně úplně rozebrat (je to určitě lepší).
Kdyby se do toho někdo pouštěl, tak jen pár zkušeností:
Nešel úplně lehce povolit a vyšroubovaš šroub tyče tlumiče ( hrozí protáčení tyče tlumiče, šroub je s lepidlem proti povolení)
V manuálu je přípravek- jakýsi kónus s držadlem, který tlačíte do vnitřní díry tyče tlumiče, aby se neprotáčela, mě posloužila dlohá montpáka, která má také konec zůžený.
Pak opatrně vyrazit futro vnější trubky vidlice (vysouvánim vnitřní trubky bez nárazů ve spodní časti- narazy pouze v horní části do futra) a je rozebráno.
Pro montáž zpět je dobrý si pořídit přípravek na narážení futer do vidlic, bez toho bude montáž pěknej vošuk a hrozí, že uděláte víc škody než užitku ( poničení futra, nebo vnitřní trubky tlumiče )
S tímto přípravkem se dá nasunout jak gufero tak narazit futro přes podložku která nad něj patří. Pak už jen zaaretovat gufero a dát prachovku.
Takže výsledek je že podložka si sedne na tyč tlumiče, je tam takové vybrání, ale nesedne si sama. Takže jsem si udělal přípravek, natrénoval si to na suchu a pak jsem nalil olej na míru a opatrně nandal podložku vystředil ji přípravkem aby si sedla kam má, nandal pružinu, podložku a šroubovací víčko vidle.