Stránka 1 z 1

Homologace pneu pro provoz na pozemnich komunikacich

Napsal: čtv 20. zář 2012 19:37:49
od K.O.zel
takze vecne dohady o homologaci crossovych pneu mne dovedli k tomu ze jsem napsal do spolecnosti igtt, ktera je v ČR homologaci pneumatik poverena. zde odpoved p. Hustaka

"Dobry den,

je to velmi jednoduche. Aby pneumatika (obecne jakakoliv) mohla na "cestu" musi mit alespon na jedne bocnici vylisovane homologacni cislo. Toto ma tvar velke pismeno E a cislo, cele v kruhu (toto cislo je kod statu , ktery homologaci udelil) a nasleduje konkretni cislo homologace, obvykle sestimistne. V pripade motorky bude za kruhem napsano 75R-xxx xxx. Ma-li toto pneu na bocnici je schvalena pro provoz na pozemnich komunikacich. Resi to predpis EHK/OSN cislo 75 a tento je volne ke stanuti na webu OSN.

Pokud neni schvalena, pochopitelne nema homologaci a seriozni vyrobce takovou pneu oznaci pismeny NHS. Noname pneu tam mozna nebude mit ani toto.
"

dalsi aspekty, ktere je treba dodrzet abychom byli v klidu pred policii, STK ci pojistovnou jsou samozrejme rozmery a rychlostni resp. hmotnostni index pneumatiky.

rozmery - asi netreba rozebirat (uvedeny ve velkem TP a v manualu k motocyklu)

rychlostni index - tady u crossovych pneu muze nastat problem nebot nezridka mivaji nizsi index nez "bezne" pneu a mohou nevyhovovat udaji ve velkem TP a v manualu k motocyklu. avsak vyhlaska c. 341/2002 Sb uvadi "rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla" ta je uvedena i v malem TP a napriklad u XT660R je nizsi nez predepsany rychlostni index pneu "S" - 160 resp 180 km/h. tento rozpor vyhlaska zda se resi ve svem dalsim bode "Na vozidle, pokud při schválení technické způsobilosti typu není stanoveno jinak, smí být používány pouze pneumatiky určené pro daný typ vozidla výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik." - takze rychlostni index uvedeny v TP resp. manualu ma tudiz zrejme prednost pred nejvyssi konstrukcni rychlosti vozidla.

hmotnostni index - vetsinou byva stejny jako u "beznych" pneu. ve zminovany vyhlesce se pise "Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy)" tyto vsechny udaje jsou uvedeny ve velkem TP pripadne manualu k motocyklu.

PS: - toto se motocyklu pokud vim netyka ale tak kdyz uz tu o tom pisi: ve vyhlasce se pise jeste o jedinem pripadu kdy je mozne rychlostni index nedodrzet: "V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena.


tak doufam ze jsem tuto problematiku zminil v cele jeji krase a tim bych to uzavrel a dal bych o tom nemluvil :)

pneu homologovane pro provoz na pozemnich komunikacich (uzivatelem vizuelne potvrzeno):

Mitas C-17 90/90 - 21 M/C 54R (pro XT660R nevyhovuje rychl. index predepsany v TP "S")
Heidenau K74 130/80 - 17 M/C 65T TT

Re: Homologace pneu pro provoz na pozemnich komunikacich

Napsal: pát 21. zář 2012 8:04:51
od vencysta
Ještě k rychlostním indexům. Znamená to tedy, že mohu použít poze takové pneumatiky, které mají rychlostní index shodný s tím, který je v TP (já mám u Tenerky v TP rychlostní indexy S a T)? V tom případě bych nemohl použít pneumatiky s rychlopstními indexy, které sice splňují podmínku vyhlasky č. 341/2002 Sb., že rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla (v TP je 160 km/h), což jsou v mém případě pneumatiky s rychlostními indexy Q (160 km/h), R (170 km/h), ale i U (200 km/h) a vyššími a nebo mohu použít pneumatiky s rychlostními indexy uvedenými v TP a vyššími?

Re: Homologace pneu pro provoz na pozemnich komunikacich

Napsal: pát 21. zář 2012 13:43:46
od K.O.zel
problematiku rozdilne maximlani rychlosti vozidla a rychlostniho indexu jsem doplnil (dulezite je to co o rychlostnim indexu pise vyrobce resp TP). k tem vyssim indexum...obecne se ma za to ze predpsany hmotnostni a rychlsotni index musis dodrzet a nebo pouzit vyssi...z logickych dovodu proc ty ktere indexy existuji samozrejme bezpecnosti provozu apod vyssi hodnoty indexu nicemu nevadi. vyhlaska o tom sice nemluvi zcela primo, ale myslim ze z kobinace jejich citaci je pouziti vyssich rychlostnich indexu nez jsou v TP mozne.