Stránka 1 z 2
Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: čtv 15. led 2009 21:14:01
od totr
Napnutí rozvodového řetězu zajišťuje samostav, který pracuje na principu "rohatka - západka"
Pomocí tohoto zařízení můžeme zjistit, zda není řetěz již příliš vytahaný a zda má samostav ještě schopnost žetěz udržovat napnutý. Je umístěn na zadní levé straně válce.
- 1.jpg (93.52 KiB) Zobrazeno 81078 x
Nejprve povolíme a vyšroubujeme prostřední šroub, pod kterým se skrývá pružina.
- 2.jpg (99.48 KiB) Zobrazeno 81038 x
- 3.jpg (99.53 KiB) Zobrazeno 81008 x
Povolíme a vyšroubujeme dva šrouby imbus - 5. Následně vyjmeme napínací zařízení.
- 4.jpg (80.21 KiB) Zobrazeno 81010 x
- 5.jpg (77.73 KiB) Zobrazeno 80991 x
Samotnou kontrolu provedeme tak, že do otvoru - jak je vidět na obrázku zasuneme vhodný předmět (šroubovák), na který opatrně vyvineme tlak a tím se bude pomalu vysunovat rohatka a při tom počítáme o kolik zubů to ještě šlo. (U mě to bylo 12 zubů po 10 tis. km) Pokud to šlo např. jen o tři zuby, je nejvyšší čas uvažovat o výměně rozvodového řetězu.
- 6.jpg (58.24 KiB) Zobrazeno 80990 x
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: čtv 15. led 2009 21:28:17
od totr
Před zpětnou montáží musíme rohatku zasunout zpět. To učiníme tak, že zmáčkneme západku - na obrázku ukazováčkem pravé ruky směrem doprava a při tom rohatku - na obrázku ukazováčkem levé ruky lehce zasuneme zpět - až na doraz.
- 7.jpg (67.35 KiB) Zobrazeno 80973 x
Tělo napínáku
se zasunutou rohatkou! zasuneme zpět na své místo - pozor na to - dá se tam vložit i obráceně - a našroubujeme zpět dva imbusy, které dotáhneme (10 Nm).
- 8.jpg (89.52 KiB) Zobrazeno 80997 x
Dále zasuneme šroub s pružinou, při tom slyšíme, jak se rohatka vysunula do své výchozí pozice.
- 9.jpg (83.5 KiB) Zobrazeno 80997 x
Šroub dotáhneme (20 Nm)
- 10.jpg (93.83 KiB) Zobrazeno 81005 x
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: čtv 15. led 2009 21:32:08
od LiTe
totre skvělé
takže čím více zubů ven ze zubatky, tím více vytahaný rozvoďák?
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 0:36:34
od chrener
totr super článok!
mam dotaz: treba vymenit aj tu medenu podložku? alebo môže ostať pôvodna? Ak nechame pôvodnú nebude presakovať olej? resp. kolkokrat sa da použiť pôvodná kým treba vymeniť za novú podložku?
Díky.
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 8:42:09
od totr
chrener->Nemyslím si, že je životnost té podložky omezená počtem použití. Asi bych ji měnil až bude prosakovat, nebo až se mi vzhledově nebude zamlouvat.
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 10:23:12
od Jarynn
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 11:03:45
od totr
Díky za chválu
Snažím se to psát podrobně a názorně. Předpokládám, že ty návody budou sloužit hlavně těm, kteří začínají. Zkušení z toho čepat nebudou, protože už to umí
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 15:42:06
od Miki
Díky Totre,jsi dobrej
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 17:52:13
od Radek
Myslite, ze to patri jeste mezi jednoduche prace nebo uz to mam zaradit mezi slozite?
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 18:01:46
od LiTe
jednoduché a totre mohl by jsi mi prosimtě odpovědět?
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 18:12:35
od totr
promiň Lite: čím víc je rohatka vysunutá když ji vyjmeš (nebo čím míň zubů ještě zbývá - to zjistíš tím počítáním jak je v návodu), tím víc je řetěz vytahaný.
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 18:22:33
od LiTe
díky totr
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 18:41:59
od totr
Radek píše:Myslite, ze to patri jeste mezi jednoduche prace nebo uz to mam zaradit mezi slozite?
Radku, nechci Ti do toho nějak moc kecat, ale můj názor je takový, že to rozdělení zde na jednoduché a složité je docela zbytečné, protože zde těžko bude někdo dávat nějaké návody na složité opravy. Přece nechceš, aby zde byl kompletní dílenský manuál. Dobře zpracovat i jednoduchý návod aby byl k pochopení i pro laika je docela pracné. Navíc si myslím, že návody by měly sloužit hlavně normálním klukům, kteří chcou jezdit a řádně se o motorku starat, předcházet závadám a při tom neplatit drahý servis za každou ptákovinu. Předpokládám, že nejvrcholnější úkon, do jakého by se mohl běžný uživatel pustit je seřízení ventilů (které pěkně zpracoval Tatar
). Na druhé straně jsou i tací, co by měli dobrovolně upustit od veškerého servisování svého stroje - nikoho nechci podceňovat a zatracovat. Je na každém z nás, aby si rozvážil, do čeho se pustit a do čeho už raději ne. Osobně bych radil úplným začátečníkům pokud je to jen trochu možné, se raději domluvit s nějakým kamarádem, který tomu trochu rozumí a pro začátek poradí a ukáže, případně vše provede sám. Přímo oficiální servis si netroufám nikomu doporučit (..nejen moje opakovaná špatná zkušenost
)
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 19:20:17
od Radek
totr> Ani jsem nepomyslel na to, že by tu byl kompletní dílenský manuál
. Moje původní myšlenka byla taková, že jednoduché opravy by byly zejména pro začátečníky a ty složité už jen buď pro pokročilé nebo odvážné.. Myslím, že pokud se někdo pustí např. do výměny rozvoďáku nebo gufer a pěkně to tu zdokumentuje, tak něco takového začátečník raději rychle zavře, ale někdo kdo už se semtam v něčem pohrabal to s nadšením přivítá.
Já bych to zatím nechal tak, jak to je. Pokud se během nějaké delší doby neobjeví dalších pár "složitých" věcí, není problém to sjednotit
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: pát 16. led 2009 22:06:28
od LiTe
Ještě mě napadá jeden dotaz, kolik zubů mám tak cca počítat, kdy bude rozvoďák zralý na výměnu? Nebo jen podle hlučnosti?
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: sob 17. led 2009 9:28:38
od totr
LIte-> ty jsi to vůbc nečetl
- psal jsem, že asi poslední tři zuby jsou na hranici možností (můj názor) Když už je rozvoďák hlučný, vyměň i ozubená kola
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: sob 17. led 2009 9:32:56
od totr
Radek píše:totr> Ani jsem nepomyslel na to, že by tu byl kompletní dílenský manuál
. Moje původní myšlenka byla taková, že jednoduché opravy by byly zejména pro začátečníky a ty složité už jen buď pro pokročilé nebo odvážné.. Myslím, že pokud se někdo pustí např. do výměny rozvoďáku nebo gufer a pěkně to tu zdokumentuje, tak něco takového začátečník raději rychle zavře, ale někdo kdo už se semtam v něčem pohrabal to s nadšením přivítá.
Já bych to zatím nechal tak, jak to je. Pokud se během nějaké delší doby neobjeví dalších pár "složitých" věcí, není problém to sjednotit
Spíš bych viděl jako lepší alternativu to hodit všechno do jednoho a po delším čase rozhodnout, zda to rozdělit a do jakých kategorií. Než se dočkáš návodu např. na výměnu rozvoďáku může uplnout třeba dva roky. Jinak výměna většiny gufer je docela primitivní úkon.
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: sob 17. led 2009 10:14:23
od LiTe
totr> tak to mi tam nějak uniklo nebo jsi to potom doplnil
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: sob 17. led 2009 10:16:35
od tatar
tak mě napadá ,co takhle třeba dát ke každému 4-5 hvězdiček a podle obtížnosti hvězdičky zvýrazňovat ,jak to dávají třeba k nějakému tématu jak je oblíbené
Re: Kontrola rozvodového řetězu
Napsal: sob 17. led 2009 10:31:18
od totr
tatar píše:tak mě napadá ,co takhle třeba dát ke každému 4-5 hvězdiček a podle obtížnosti hvězdičky zvýrazňovat ,jak to dávají třeba k nějakému tématu jak je oblíbené
Super nápad - třeba v německém manuálu jsou místo hvězdiček montážní klíče