Stránka 1 z 2

Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: čtv 15. led 2009 21:14:01
od totr
Napnutí rozvodového řetězu zajišťuje samostav, který pracuje na principu "rohatka - západka" ;) Pomocí tohoto zařízení můžeme zjistit, zda není řetěz již příliš vytahaný a zda má samostav ještě schopnost žetěz udržovat napnutý. Je umístěn na zadní levé straně válce.
1.jpg
1.jpg (93.52 KiB) Zobrazeno 81078 x
Nejprve povolíme a vyšroubujeme prostřední šroub, pod kterým se skrývá pružina.
2.jpg
2.jpg (99.48 KiB) Zobrazeno 81038 x
3.jpg
3.jpg (99.53 KiB) Zobrazeno 81008 x
Povolíme a vyšroubujeme dva šrouby imbus - 5. Následně vyjmeme napínací zařízení.
4.jpg
4.jpg (80.21 KiB) Zobrazeno 81010 x
5.jpg
5.jpg (77.73 KiB) Zobrazeno 80991 x
Samotnou kontrolu provedeme tak, že do otvoru - jak je vidět na obrázku zasuneme vhodný předmět (šroubovák), na který opatrně vyvineme tlak a tím se bude pomalu vysunovat rohatka a při tom počítáme o kolik zubů to ještě šlo. (U mě to bylo 12 zubů po 10 tis. km) Pokud to šlo např. jen o tři zuby, je nejvyšší čas uvažovat o výměně rozvodového řetězu.
6.jpg
6.jpg (58.24 KiB) Zobrazeno 80990 x

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: čtv 15. led 2009 21:28:17
od totr
Před zpětnou montáží musíme rohatku zasunout zpět. To učiníme tak, že zmáčkneme západku - na obrázku ukazováčkem pravé ruky směrem doprava a při tom rohatku - na obrázku ukazováčkem levé ruky lehce zasuneme zpět - až na doraz.
7.jpg
7.jpg (67.35 KiB) Zobrazeno 80973 x
Tělo napínáku se zasunutou rohatkou! zasuneme zpět na své místo - pozor na to - dá se tam vložit i obráceně - a našroubujeme zpět dva imbusy, které dotáhneme (10 Nm).
8.jpg
8.jpg (89.52 KiB) Zobrazeno 80997 x
Dále zasuneme šroub s pružinou, při tom slyšíme, jak se rohatka vysunula do své výchozí pozice.
9.jpg
9.jpg (83.5 KiB) Zobrazeno 80997 x
Šroub dotáhneme (20 Nm)
10.jpg
10.jpg (93.83 KiB) Zobrazeno 81005 x

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: čtv 15. led 2009 21:32:08
od LiTe
totre skvělé :yes: takže čím více zubů ven ze zubatky, tím více vytahaný rozvoďák?

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 0:36:34
od chrener
totr super článok! :yes:
mam dotaz: treba vymenit aj tu medenu podložku? alebo môže ostať pôvodna? Ak nechame pôvodnú nebude presakovať olej? resp. kolkokrat sa da použiť pôvodná kým treba vymeniť za novú podložku?
Díky.

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 8:42:09
od totr
chrener->Nemyslím si, že je životnost té podložky omezená počtem použití. Asi bych ji měnil až bude prosakovat, nebo až se mi vzhledově nebude zamlouvat.

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 10:23:12
od Jarynn
Totre nezbývá mi než napsat -KLOBOUK DOLŮ!!!!!Luxusní příspěvek! Trošku dělám do aut a věcí okolo,ale tak jak ty návody tady dáváš ty jsem ještě nikde neviděl.Podle toho by to zvládl i pekař... :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 11:03:45
od totr
Díky za chválu :oops: Snažím se to psát podrobně a názorně. Předpokládám, že ty návody budou sloužit hlavně těm, kteří začínají. Zkušení z toho čepat nebudou, protože už to umí ;)

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 15:42:06
od Miki
Díky Totre,jsi dobrej :!: :yes:

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 17:52:13
od Radek
Myslite, ze to patri jeste mezi jednoduche prace nebo uz to mam zaradit mezi slozite? :-)

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 18:01:46
od LiTe
jednoduché a totre mohl by jsi mi prosimtě odpovědět?

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 18:12:35
od totr
promiň Lite: čím víc je rohatka vysunutá když ji vyjmeš (nebo čím míň zubů ještě zbývá - to zjistíš tím počítáním jak je v návodu), tím víc je řetěz vytahaný.

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 18:22:33
od LiTe
díky totr :yes:

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 18:41:59
od totr
Radek píše:Myslite, ze to patri jeste mezi jednoduche prace nebo uz to mam zaradit mezi slozite? :-)
Radku, nechci Ti do toho nějak moc kecat, ale můj názor je takový, že to rozdělení zde na jednoduché a složité je docela zbytečné, protože zde těžko bude někdo dávat nějaké návody na složité opravy. Přece nechceš, aby zde byl kompletní dílenský manuál. Dobře zpracovat i jednoduchý návod aby byl k pochopení i pro laika je docela pracné. Navíc si myslím, že návody by měly sloužit hlavně normálním klukům, kteří chcou jezdit a řádně se o motorku starat, předcházet závadám a při tom neplatit drahý servis za každou ptákovinu. Předpokládám, že nejvrcholnější úkon, do jakého by se mohl běžný uživatel pustit je seřízení ventilů (které pěkně zpracoval Tatar :yes: ). Na druhé straně jsou i tací, co by měli dobrovolně upustit od veškerého servisování svého stroje - nikoho nechci podceňovat a zatracovat. Je na každém z nás, aby si rozvážil, do čeho se pustit a do čeho už raději ne. Osobně bych radil úplným začátečníkům pokud je to jen trochu možné, se raději domluvit s nějakým kamarádem, který tomu trochu rozumí a pro začátek poradí a ukáže, případně vše provede sám. Přímo oficiální servis si netroufám nikomu doporučit (..nejen moje opakovaná špatná zkušenost :x )

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 19:20:17
od Radek
totr> Ani jsem nepomyslel na to, že by tu byl kompletní dílenský manuál :P . Moje původní myšlenka byla taková, že jednoduché opravy by byly zejména pro začátečníky a ty složité už jen buď pro pokročilé nebo odvážné.. Myslím, že pokud se někdo pustí např. do výměny rozvoďáku nebo gufer a pěkně to tu zdokumentuje, tak něco takového začátečník raději rychle zavře, ale někdo kdo už se semtam v něčem pohrabal to s nadšením přivítá.

Já bych to zatím nechal tak, jak to je. Pokud se během nějaké delší doby neobjeví dalších pár "složitých" věcí, není problém to sjednotit :)

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: pát 16. led 2009 22:06:28
od LiTe
Ještě mě napadá jeden dotaz, kolik zubů mám tak cca počítat, kdy bude rozvoďák zralý na výměnu? Nebo jen podle hlučnosti?

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: sob 17. led 2009 9:28:38
od totr
LIte-> ty jsi to vůbc nečetl :x - psal jsem, že asi poslední tři zuby jsou na hranici možností (můj názor) Když už je rozvoďák hlučný, vyměň i ozubená kola :P :lol:

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: sob 17. led 2009 9:32:56
od totr
Radek píše:totr> Ani jsem nepomyslel na to, že by tu byl kompletní dílenský manuál :P . Moje původní myšlenka byla taková, že jednoduché opravy by byly zejména pro začátečníky a ty složité už jen buď pro pokročilé nebo odvážné.. Myslím, že pokud se někdo pustí např. do výměny rozvoďáku nebo gufer a pěkně to tu zdokumentuje, tak něco takového začátečník raději rychle zavře, ale někdo kdo už se semtam v něčem pohrabal to s nadšením přivítá.

Já bych to zatím nechal tak, jak to je. Pokud se během nějaké delší doby neobjeví dalších pár "složitých" věcí, není problém to sjednotit :)
Spíš bych viděl jako lepší alternativu to hodit všechno do jednoho a po delším čase rozhodnout, zda to rozdělit a do jakých kategorií. Než se dočkáš návodu např. na výměnu rozvoďáku může uplnout třeba dva roky. Jinak výměna většiny gufer je docela primitivní úkon.

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: sob 17. led 2009 10:14:23
od LiTe
totr> tak to mi tam nějak uniklo nebo jsi to potom doplnil :lol:

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: sob 17. led 2009 10:16:35
od tatar
tak mě napadá ,co takhle třeba dát ke každému 4-5 hvězdiček a podle obtížnosti hvězdičky zvýrazňovat ,jak to dávají třeba k nějakému tématu jak je oblíbené :)

Re: Kontrola rozvodového řetězu

Napsal: sob 17. led 2009 10:31:18
od totr
tatar píše:tak mě napadá ,co takhle třeba dát ke každému 4-5 hvězdiček a podle obtížnosti hvězdičky zvýrazňovat ,jak to dávají třeba k nějakému tématu jak je oblíbené :)
Super nápad - třeba v německém manuálu jsou místo hvězdiček montážní klíče :yes: