Údržba přepákování

Zde můžete psát návody a postupy na všechny možné servisní práce na XTčku.
Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Údržba přepákování

Nový příspěvek od totr » ned 04. led 2009 19:27:43

Podle mě velmi důležitý úkon. Na přepákování jsou kladeny velké nároky. Pracuje s velkými silami a rázy v často v docela hnusných podmínkách.
1.jpg
1.jpg (90.52 KiB) Zobrazeno 89177 x
Před započetím nechť motocykl pevně stojí na centrálním nebo jiném stojanu (NENÍ MOŽNÉ POUŽÍT STOJAN POD KYVNOU VIDLICI!).
Nejprve povolíme a sejmeme matice:
2.jpg
2.jpg (87.16 KiB) Zobrazeno 89150 x
Potom jednoduše vysuneme všechny čtyři čepy i obě táhla. Tím je přepákování vyjmuto z motocyklu. Z otvorů vysuneme vložky. Všechny součásti důkladně vyčistíme. Zvláštní pozornost při tom věnujeme guferům. Nezapomeňte se věnovat i uložení v kyvné vidlici. Je v podstatě stejné, jako ty ostatní.
3.jpg
3.jpg (60.38 KiB) Zobrazeno 89135 x
Následující odstavec obsahuje nestandartní postup, který nikomu nevnucuji:
Válečky uvnitř přepákování vězí v hnědé hmotě, která možná zajistí delší životnost přepákování, pokud se žádná údržba neprovádí. Při bližším zkoumání jsem dospěl k závěru, že uložení válečků v té hmotě brání jejich volnému otáčení. Pokud by se válečky netočily, vytvoří se časem na nich plošky. Proto jsem se rozhodl všechny válečky i se zmíněnou hmotou vybrat ven (není to žádný problém - ta hmota je měkká a drolivá), hmotu odstranit, vnitřek vyčistit a válečky uložit zpět do lithiového tuku.
Lithiovým tukem také dobře namažeme břity gufer.
5.jpg
5.jpg (78.61 KiB) Zobrazeno 89131 x
Vložky, které jsem vyjmul z přepákování, měly ostré hrany, které brání ve zpětném zasunutí zpět bez vyjmutí jednoho z gufer. Ostré hrany jsem srazil na brusce:
6.jpg
6.jpg (62.18 KiB) Zobrazeno 89118 x
Naposledy upravil(a) totr dne stř 07. led 2009 10:23:20, celkem upraveno 2 x.
Online
Uživatelský avatar
Radek
Administrátor
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
Napiš "660" bez uvozovek: 505
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Sdělení od administrátora

Příspěvek od Radek » čtv 23. bře 2023 15:41:08

Zdar,

vím, že to je trochu mimo téma, ale hosting je třeba z něčeho platit :P. Rád bych vám představil web motopripravky.cz, kde najdete naše moto nářadí vlastní výroby. Vyrábíme např. vyvažovačky kol, zouvačky, narážeče gufer předních vidlic (XT660 má rozměr 43 mm), klíče na zadní tlumiče a spoustu dalšího.

Návštěvníci fóra XT660 mohou použít slevový kód 54115079 na 5 % z ceny dolů.

Přejít na web motopripravky.cz

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Údržba přapákování

Nový příspěvek od totr » ned 04. led 2009 19:37:18

Vložky též natřeme tukem a zasuneme zpět do přepákování. Dvoudílná vložka patří do uložení v rámu. Při zpětné montáži vložíme tělo přepákování nejprve do rámu, zasuneme čep, potom do pružící jednotky:
7.jpg
7.jpg (81.92 KiB) Zobrazeno 89125 x
Dále ze zadní strany umístíme jedno z táhel, zasuneme zbývající čepy: spodní a do kývačky.
8.jpg
8.jpg (66.89 KiB) Zobrazeno 89085 x
Přidáme druhé táhlo, podložky a matice a dotáhneme.
9.jpg
9.jpg (88.67 KiB) Zobrazeno 89109 x

Uživatelský avatar
K.O.zel
Příspěvky: 1241
Registrován: úte 01. dub 2008 17:30:32

Re: Údržba přapákování

Nový příspěvek od K.O.zel » ned 04. led 2009 20:42:53

hele totre, ty mas momentovej klic? uka jakej? doporuc nakej :)

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Údržba přapákování

Nový příspěvek od totr » ned 04. led 2009 21:11:07

Kozel-> řekl bych, že momentové klíče je nejlepší mít dva. Já mám jeden do 24 Nm a druhý 24 - 200 Nm. Až ke mě přijedeš, tak ti je ukážu ;) :D

Uživatelský avatar
K.O.zel
Příspěvky: 1241
Registrován: úte 01. dub 2008 17:30:32

Re: Údržba přapákování

Nový příspěvek od K.O.zel » ned 04. led 2009 21:27:43

chacha to uz je slibeno takovejch prezentaci ze tam budu tejden u vas :lol: aspon bude prca 8-)

Uživatelský avatar
tatar
Příspěvky: 1185
Registrován: čtv 03. dub 2008 12:33:48

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od tatar » pon 05. led 2009 21:41:42

totr> já vím že jsi tu metodu nikomu nevnucoval ale :už jsem to v tom přepáčku taky vybrakoval
P1040822.JPG
a teď nad tím přemejšlím že to asi není takto zalité v té hmotě pro srandu muflonům ,prostě chtěl jsem to udělat i na kyvce ale asi to tam nechám a jenom to máznu
P1040828.JPG

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od totr » pon 05. led 2009 23:08:58

Tatar-> přesně jak jsi napsal - pro srandu muflounúm to tam není. V žádném servisu ti to při garančce nebudou rozebírat a mazat a výrobce s tím už ani nepočítá. Podle mě to uložení je vhodné, pro co nejdelší bezúdržbový provoz a po čase výměna celých ložisek. Pro ty, co počítají s tím, že každou zimu udělají kompletní poctivou údržbu stroje je lepší to udělat tak jako ty, nebo já. (můj názor)

Uživatelský avatar
Milala
Příspěvky: 646
Registrován: čtv 19. čer 2008 22:05:21
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od Milala » stř 07. led 2009 9:51:44

Mám na vás dotaz-v tom přepákování přece musí být díky předpětí pružiny pořádný tlak. Když jste vyndavali ty šrouby a čepy, povolovali jste to předpětí nebo je to volnější když motorka stojí např. na centrálním stojanu? Já jen, abych to tam pak dostal zpátky. Díky
XT660X....eXTra potěšení

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od totr » stř 07. led 2009 10:08:19

Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.

Uživatelský avatar
Milala
Příspěvky: 646
Registrován: čtv 19. čer 2008 22:05:21
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od Milala » stř 07. led 2009 10:16:36

totr píše:Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.
Tak to jsem si myslel-já mám právě stojan pod kyvku. Budu muset nejprve pořešit ten centrál :P Každopádně díky :!:
XT660X....eXTra potěšení

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od totr » stř 07. led 2009 10:26:27

Milala píše:
totr píše:Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.
Tak to jsem si myslel-já mám právě stojan pod kyvku. Budu muset nejprve pořešit ten centrál :P Každopádně díky :!:
Dobře, že ses zeptal. Ta možnost se stojanem na kyvku mě nenapdla. Tak díky za postřeh. Už jsem to v návodu opravil.

Uživatelský avatar
kenyo
Příspěvky: 1272
Registrován: úte 25. bře 2008 21:05:12

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od kenyo » ned 25. led 2009 17:05:34

jen doplním osobní zkušenost ;)

Dneska jsem "přepáčko" rozhodil a vesměs vše v pořádku, řádně namazáno až na šroub co drží tlumič .. byl v pouzdře uplně zoxidovaný a rezatý... takže, pokud si někdo není jistý kdy to tam dole někdo viděl naposledy tak doporučuji rozebrat a zkontrolovat. Příště už může být pozdě ;)

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od totr » čtv 29. led 2009 20:58:17

kenyo píše:jen doplním osobní zkušenost ;)

Dneska jsem "přepáčko" rozhodil a vesměs vše v pořádku, řádně namazáno až na šroub co drží tlumič .. byl v pouzdře uplně zoxidovaný a rezatý... takže, pokud si někdo není jistý kdy to tam dole někdo viděl naposledy tak doporučuji rozebrat a zkontrolovat. Příště už může být pozdě ;)
Bahňáci, co brodili po sedlo (viděli jsme video, že? :lol: ) by se na to měli fakt mrknout.

Uživatelský avatar
K.O.zel
Příspěvky: 1241
Registrován: úte 01. dub 2008 17:30:32

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od K.O.zel » pát 30. led 2009 4:13:47

uz to mam v planu...ale halt az bude teplo a nebude skola :(

Uživatelský avatar
Radek
Administrátor
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od Radek » sob 31. led 2009 15:40:16

tak jsem to dneska taky rozhodil. Vyndal sem všechny ty válečky, vše namazal a vložil zpět. Tu "hnědou hmotu" jsem tam nechal, jen jsem jí navíc opatlal vazelínou. Jinak po rozmontování jsem nikde nezpozoroval žádnou nečistotu nebo zarezlý šroub. Vše jak nové :P

Uživatelský avatar
Radek
Administrátor
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od Radek » úte 05. led 2010 0:03:16

Tak nějak si říkám, z jakého důvodu přestali výrobci dávat na přepákování maznice. Člověk tam jednou za čas natlačí vazelínu a pak je to téměř nesmrtelná věc...
K.O.zel píše:uz to mam v planu...ale halt az bude teplo a nebude skola :(
to by mě zajímalo, zda ses na to vážně mrknul :mrgreen:

Uživatelský avatar
totr
Příspěvky: 1329
Registrován: pon 31. bře 2008 20:24:35

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od totr » úte 05. led 2010 7:46:03

Radek->Vymysleli levné řešení, které bude fungovat i bez údržby docela dlouho. Maznice by byly lepší a určitě by tam šly dodělat.

Uživatelský avatar
packi
Příspěvky: 382
Registrován: sob 20. čer 2009 17:05:00
Bydliště: Třinec

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od packi » pát 05. úno 2010 20:54:01

Tak uz to mam taky za sebou a totrovy kosti jsou tam :)
050220101449.jpg
Procistene a promazane......akorat jsem nemohl dokroutit na moment u ramu, protoze se me tam nevlezla hlava momentoveho klice. Tak snad to bude drzet :)

Je to teda zvednute, na prvni posez to jde poznat hned.....kdyz se natlacim uplne do predu tak s mou vyskou 184cm se jen tak tak dostanu patama na zem....a kdyz couvnu uplne do zadu...tak spicky to jisti :twisted:

Uživatelský avatar
K.O.zel
Příspěvky: 1241
Registrován: úte 01. dub 2008 17:30:32

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od K.O.zel » sob 12. čer 2010 17:39:20

hele kuci, mate taky ty dve vlozky ktery sou stejny delsi nez je ten trojuhelnik? nez sem to dotah nakrev tak ty kosti nedosedaly primo na ten trojuhelnik ale jen na ty vlozky. tudiz mel ten tojuhelnik drobet stranovej vakl. daval sem si pozor abych dal vse na svoje misto tak doufam ze sem to nak nespletl. jo a dyz ste vyndali tu hnedou hmotu jak ste docilili toho rovnomernyho rozlozeni tech "jehlicek" uvnitr?

Uživatelský avatar
Radek
Administrátor
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Údržba přepákování

Nový příspěvek od Radek » ned 13. čer 2010 9:09:34

já myslím, že je to "nedosedání" schválně. Takhle se protáčí jen ten váleček - kdyby to dosedalo, ještě by se to navíc vzájemně otíralo, což by určitě nebylo dobře :). Hnědou hmotu jsem nevyndaval, tak ti neporadím.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů