Údržba přepákování
Údržba přepákování
Podle mě velmi důležitý úkon. Na přepákování jsou kladeny velké nároky. Pracuje s velkými silami a rázy v často v docela hnusných podmínkách.
Nejprve povolíme a sejmeme matice: Potom jednoduše vysuneme všechny čtyři čepy i obě táhla. Tím je přepákování vyjmuto z motocyklu. Z otvorů vysuneme vložky. Všechny součásti důkladně vyčistíme. Zvláštní pozornost při tom věnujeme guferům. Nezapomeňte se věnovat i uložení v kyvné vidlici. Je v podstatě stejné, jako ty ostatní. Následující odstavec obsahuje nestandartní postup, který nikomu nevnucuji:
Válečky uvnitř přepákování vězí v hnědé hmotě, která možná zajistí delší životnost přepákování, pokud se žádná údržba neprovádí. Při bližším zkoumání jsem dospěl k závěru, že uložení válečků v té hmotě brání jejich volnému otáčení. Pokud by se válečky netočily, vytvoří se časem na nich plošky. Proto jsem se rozhodl všechny válečky i se zmíněnou hmotou vybrat ven (není to žádný problém - ta hmota je měkká a drolivá), hmotu odstranit, vnitřek vyčistit a válečky uložit zpět do lithiového tuku.
Lithiovým tukem také dobře namažeme břity gufer. Vložky, které jsem vyjmul z přepákování, měly ostré hrany, které brání ve zpětném zasunutí zpět bez vyjmutí jednoho z gufer. Ostré hrany jsem srazil na brusce:
Před započetím nechť motocykl pevně stojí na centrálním nebo jiném stojanu (NENÍ MOŽNÉ POUŽÍT STOJAN POD KYVNOU VIDLICI!).Nejprve povolíme a sejmeme matice: Potom jednoduše vysuneme všechny čtyři čepy i obě táhla. Tím je přepákování vyjmuto z motocyklu. Z otvorů vysuneme vložky. Všechny součásti důkladně vyčistíme. Zvláštní pozornost při tom věnujeme guferům. Nezapomeňte se věnovat i uložení v kyvné vidlici. Je v podstatě stejné, jako ty ostatní. Následující odstavec obsahuje nestandartní postup, který nikomu nevnucuji:
Válečky uvnitř přepákování vězí v hnědé hmotě, která možná zajistí delší životnost přepákování, pokud se žádná údržba neprovádí. Při bližším zkoumání jsem dospěl k závěru, že uložení válečků v té hmotě brání jejich volnému otáčení. Pokud by se válečky netočily, vytvoří se časem na nich plošky. Proto jsem se rozhodl všechny válečky i se zmíněnou hmotou vybrat ven (není to žádný problém - ta hmota je měkká a drolivá), hmotu odstranit, vnitřek vyčistit a válečky uložit zpět do lithiového tuku.
Lithiovým tukem také dobře namažeme břity gufer. Vložky, které jsem vyjmul z přepákování, měly ostré hrany, které brání ve zpětném zasunutí zpět bez vyjmutí jednoho z gufer. Ostré hrany jsem srazil na brusce:
Naposledy upravil(a) totr dne stř 07. led 2009 10:23:20, celkem upraveno 2 x.
Online
Přejít na web motopripravky.cz
- Radek
- Administrátor
- Příspěvky: 2622
- Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
- Napiš "660" bez uvozovek: 505
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
Sdělení od administrátora
Zdar,
vím, že to je trochu mimo téma, ale hosting je třeba z něčeho platit . Rád bych vám představil web motopripravky.cz, kde najdete naše moto nářadí vlastní výroby. Vyrábíme např. vyvažovačky kol, zouvačky, narážeče gufer předních vidlic (XT660 má rozměr 43 mm), klíče na zadní tlumiče a spoustu dalšího.
Návštěvníci fóra XT660 mohou použít slevový kód 54115079 na 5 % z ceny dolů.
vím, že to je trochu mimo téma, ale hosting je třeba z něčeho platit . Rád bych vám představil web motopripravky.cz, kde najdete naše moto nářadí vlastní výroby. Vyrábíme např. vyvažovačky kol, zouvačky, narážeče gufer předních vidlic (XT660 má rozměr 43 mm), klíče na zadní tlumiče a spoustu dalšího.
Návštěvníci fóra XT660 mohou použít slevový kód 54115079 na 5 % z ceny dolů.
Přejít na web motopripravky.cz
Re: Údržba přapákování
Vložky též natřeme tukem a zasuneme zpět do přepákování. Dvoudílná vložka patří do uložení v rámu. Při zpětné montáži vložíme tělo přepákování nejprve do rámu, zasuneme čep, potom do pružící jednotky:
Dále ze zadní strany umístíme jedno z táhel, zasuneme zbývající čepy: spodní a do kývačky.
Přidáme druhé táhlo, podložky a matice a dotáhneme.
Re: Údržba přapákování
hele totre, ty mas momentovej klic? uka jakej? doporuc nakej
Re: Údržba přapákování
Kozel-> řekl bych, že momentové klíče je nejlepší mít dva. Já mám jeden do 24 Nm a druhý 24 - 200 Nm. Až ke mě přijedeš, tak ti je ukážu
Re: Údržba přapákování
chacha to uz je slibeno takovejch prezentaci ze tam budu tejden u vas aspon bude prca
Re: Údržba přepákování
totr> já vím že jsi tu metodu nikomu nevnucoval ale :už jsem to v tom přepáčku taky vybrakoval
a teď nad tím přemejšlím že to asi není takto zalité v té hmotě pro srandu muflonům ,prostě chtěl jsem to udělat i na kyvce ale asi to tam nechám a jenom to máznuRe: Údržba přepákování
Tatar-> přesně jak jsi napsal - pro srandu muflounúm to tam není. V žádném servisu ti to při garančce nebudou rozebírat a mazat a výrobce s tím už ani nepočítá. Podle mě to uložení je vhodné, pro co nejdelší bezúdržbový provoz a po čase výměna celých ložisek. Pro ty, co počítají s tím, že každou zimu udělají kompletní poctivou údržbu stroje je lepší to udělat tak jako ty, nebo já. (můj názor)
- Milala
- Příspěvky: 646
- Registrován: čtv 19. čer 2008 22:05:21
- Bydliště: Dobříš
- Kontaktovat uživatele:
Re: Údržba přepákování
Mám na vás dotaz-v tom přepákování přece musí být díky předpětí pružiny pořádný tlak. Když jste vyndavali ty šrouby a čepy, povolovali jste to předpětí nebo je to volnější když motorka stojí např. na centrálním stojanu? Já jen, abych to tam pak dostal zpátky. Díky
XT660X....eXTra potěšení
Re: Údržba přepákování
Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.
- Milala
- Příspěvky: 646
- Registrován: čtv 19. čer 2008 22:05:21
- Bydliště: Dobříš
- Kontaktovat uživatele:
Re: Údržba přepákování
Tak to jsem si myslel-já mám právě stojan pod kyvku. Budu muset nejprve pořešit ten centrál Každopádně díkytotr píše:Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.
XT660X....eXTra potěšení
Re: Údržba přepákování
Dobře, že ses zeptal. Ta možnost se stojanem na kyvku mě nenapdla. Tak díky za postřeh. Už jsem to v návodu opravil.Milala píše:Tak to jsem si myslel-já mám právě stojan pod kyvku. Budu muset nejprve pořešit ten centrál Každopádně díkytotr píše:Milala->zvedni to tak, aby váho motocyklu nespočívala na zadním kole (ani na kyvce) - to znamená buď centrální stojan, nebo stojan pod motor. Žádné tlaky tě potom nepřekvapí. Je dobré kolo podložit tak, aby pod ním po zvednutí motorky nebyla žádná mezera - pro snadnější montáž. Nebo pokud máš podobný zvedací stojan jako Tatar, tak si výšku nastavíš.
Re: Údržba přepákování
jen doplním osobní zkušenost
Dneska jsem "přepáčko" rozhodil a vesměs vše v pořádku, řádně namazáno až na šroub co drží tlumič .. byl v pouzdře uplně zoxidovaný a rezatý... takže, pokud si někdo není jistý kdy to tam dole někdo viděl naposledy tak doporučuji rozebrat a zkontrolovat. Příště už může být pozdě
Dneska jsem "přepáčko" rozhodil a vesměs vše v pořádku, řádně namazáno až na šroub co drží tlumič .. byl v pouzdře uplně zoxidovaný a rezatý... takže, pokud si někdo není jistý kdy to tam dole někdo viděl naposledy tak doporučuji rozebrat a zkontrolovat. Příště už může být pozdě
Re: Údržba přepákování
Bahňáci, co brodili po sedlo (viděli jsme video, že? ) by se na to měli fakt mrknout.kenyo píše:jen doplním osobní zkušenost
Dneska jsem "přepáčko" rozhodil a vesměs vše v pořádku, řádně namazáno až na šroub co drží tlumič .. byl v pouzdře uplně zoxidovaný a rezatý... takže, pokud si někdo není jistý kdy to tam dole někdo viděl naposledy tak doporučuji rozebrat a zkontrolovat. Příště už může být pozdě
Re: Údržba přepákování
uz to mam v planu...ale halt az bude teplo a nebude skola
- Radek
- Administrátor
- Příspěvky: 2627
- Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Údržba přepákování
tak jsem to dneska taky rozhodil. Vyndal sem všechny ty válečky, vše namazal a vložil zpět. Tu "hnědou hmotu" jsem tam nechal, jen jsem jí navíc opatlal vazelínou. Jinak po rozmontování jsem nikde nezpozoroval žádnou nečistotu nebo zarezlý šroub. Vše jak nové
- Radek
- Administrátor
- Příspěvky: 2627
- Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Údržba přepákování
Tak nějak si říkám, z jakého důvodu přestali výrobci dávat na přepákování maznice. Člověk tam jednou za čas natlačí vazelínu a pak je to téměř nesmrtelná věc...
to by mě zajímalo, zda ses na to vážně mrknulK.O.zel píše:uz to mam v planu...ale halt az bude teplo a nebude skola
Re: Údržba přepákování
Radek->Vymysleli levné řešení, které bude fungovat i bez údržby docela dlouho. Maznice by byly lepší a určitě by tam šly dodělat.
Re: Údržba přepákování
Tak uz to mam taky za sebou a totrovy kosti jsou tam
Procistene a promazane......akorat jsem nemohl dokroutit na moment u ramu, protoze se me tam nevlezla hlava momentoveho klice. Tak snad to bude drzet
Je to teda zvednute, na prvni posez to jde poznat hned.....kdyz se natlacim uplne do predu tak s mou vyskou 184cm se jen tak tak dostanu patama na zem....a kdyz couvnu uplne do zadu...tak spicky to jisti
Procistene a promazane......akorat jsem nemohl dokroutit na moment u ramu, protoze se me tam nevlezla hlava momentoveho klice. Tak snad to bude drzet
Je to teda zvednute, na prvni posez to jde poznat hned.....kdyz se natlacim uplne do predu tak s mou vyskou 184cm se jen tak tak dostanu patama na zem....a kdyz couvnu uplne do zadu...tak spicky to jisti
Re: Údržba přepákování
hele kuci, mate taky ty dve vlozky ktery sou stejny delsi nez je ten trojuhelnik? nez sem to dotah nakrev tak ty kosti nedosedaly primo na ten trojuhelnik ale jen na ty vlozky. tudiz mel ten tojuhelnik drobet stranovej vakl. daval sem si pozor abych dal vse na svoje misto tak doufam ze sem to nak nespletl. jo a dyz ste vyndali tu hnedou hmotu jak ste docilili toho rovnomernyho rozlozeni tech "jehlicek" uvnitr?
- Radek
- Administrátor
- Příspěvky: 2627
- Registrován: pát 14. bře 2008 17:58:00
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Údržba přepákování
já myslím, že je to "nedosedání" schválně. Takhle se protáčí jen ten váleček - kdyby to dosedalo, ještě by se to navíc vzájemně otíralo, což by určitě nebylo dobře . Hnědou hmotu jsem nevyndaval, tak ti neporadím.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů